Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM
Logo Wydzialu
Wydział Nawigacyjny Politechniki Morskiej w Szczecinie

Unia Europejska

W dniach 3. – 7.12. 2018 w Londynie odbyła się 100. Sesja Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego (MSC) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).

Uczestniczyli w niej delegaci z państw członkowskich, obserwatorzy i konsultanci z organizacji międzypaństwowych oraz pozarządowych.

Przedmiotem obrad były m.in. autonomiczne nawodne jednostki pływające (MASS), żegluga na wodach polarnych oraz poprawki do instrumentów IMO.

W obradach plenarnych i w pracach grupy roboczej ds. statków autonomicznych jako ekspert delegacji polskiej uczestniczył pracownik Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Szczecinie dr hab. inż. Zbigniew Pietrzykowski

Prace grupy roboczej ds. statków autonomicznych dotyczyły opracowania zakresu uregulowań prawnych dla MASS i metodologii pracy. Rozpatrzono także wstępne zasady opracowywania wytycznych dla testów MASS.

Uwzględniono cztery stopnie autonomiczności: 1) statek ze zautomatyzowanymi procesami i ze wspomaganiem decyzji obsadzony załogą; 2) statek sterowany zdalnie z załogą na burcie; 3) statek sterowany zdalnie bez załogi na burcie; 4) statek w pełni autonomiczny

Zgodnie z zaproponowaną metodyką pracy, obejmującą dwa etapy (kroki), w kroku pierwszym przyjęto analizować obowiązujące instrumenty prawne dotyczące bezpieczeństwa z uwzględnieniem różnego zakresu zastosowań do MASS: a) odnoszące się do jednostek MASS i wykluczające ich żeglugę; b) dotyczące tych jednostek, ale nie wymagające przekształceń; c) odnoszące się do jednostek MASS; ale wymagające przekształcenia lub uzupełnienia; d) nie mające zastosowania.

W kroku drugim określone zostaną dalsze działania uwzględniające m.in. czynniki: ludzki, technologiczny i operacyjny.

Zakończenie prac nad opracowaniem zakresu uregulowań dla jednostek MASS przewiduje się w 2020 roku.

W ramach prac grupy roboczej ds. MASS dyskutowano również zasady opracowywania wytycznych dla testów jednostek autonomicznych i zaproponowano wstępne założenia dla ww. wytycznych.

Jubileuszowej, 100. Sesji Komitetu MSC towarzyszyły również dodatkowe wydarzenia, w tym wizyta Jej Wysokości Księżniczki Anny Mountbatten – Windsor, uroczystość poświęcona 100. Sesji, ceremonia wręczenia nagród Międzynarodowej Organizacji Morskiej.

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę