W dniach 13–22 maja 2025 r. w Londynie odbyła się 12. sesja Podkomitetu ds. bezpieczeństwa żeglugi, radiokomunikacji oraz poszukiwania i ratownictwa (NCSR 12) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).

W sesji, jako ekspert ds. nawigacyjno-technicznych uczestniczył Dziekan Wydziału Nawigacyjnego PM, dr hab. inż. Paweł Zalewski, prof. PM, AFNI (przewodniczący polskiej sekcji IMO NCSR przy PRS). Delegacji oraz prezydencji unijnej podczas sesji przewodniczył Zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie ds. inspekcji morskiej kpt. ż.w. Przemysław Lenard, a udział bezpośrednio na miejscu w pracach grup roboczych oraz obradach plenarnych wzięli także: kpt. ż.w. Ewelina Galant reprezentująca PRS S.A., Zastępca Dyrektora ds. operacyjnych Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa Jerzy Kiszczak, kmdr por. Piotr Pasztelan reprezentujący BHMW oraz Stała Przedstawiciel Polski w IMO Małgorzata Buszyńska.
Najważniejsze ustalenia podczas 12. sesji NCSR12 to:
- System wymiany danych VHF (VDES): Opracowano projekt zmian do konwencji SOLAS, aby umożliwić dobrowolne wprowadzenie VDES jako wyposażenia nawigacyjnego. Przygotowano nowe standardy pracy, wytyczne operacyjne oraz możliwość zastąpienia systemu AIS przez VDES. Przewiduje się, że poprawki zostaną zatwierdzone w 2026 roku, a ich wdrożenie nastąpi od 1 stycznia 2028 roku.
- Elektroniczne publikacje nawigacyjne (ENP): Przygotowano wytyczne dotyczące stosowania ENP na statkach, wspierające jednolitą implementację regulacji SOLAS. Wytyczne te będą obowiązywać natychmiast po zatwierdzeniu w maju 2026 roku.
- Utrzymanie (konserwacja) oprogramowania nawigacyjnego i komunikacyjnego: Przyjęto projekt okólnika IMO dotyczącego wytycznych w zakresie utrzymania systemów komputerowych na statkach, obejmujących cyberbezpieczeństwo, zdalne serwisowanie i ustandaryzowane procedury konserwacji.
- Trasy żeglugowe i systemy meldunkowe: Podkomitet uzgodnił projekt zmian do obowiązkowego systemu raportowania statków na Morzu Adriatyckim (ADRIREP), a także propozycję utworzenia strefy zakazu żeglugi u wybrzeży Reunion. Projekty zostaną wdrożone sześć miesięcy po ich zatwierdzeniu w 2026 roku. Przyjęto także większością głosów zmiany w systemach raportowania w cieśninach duńskich dotyczące obowiązku wysyłania przez statki certyfikatów ubezpieczeń od szkód środowiskowych.
- ECDIS S-100: NCSR pracował nad wytycznymi dotyczącymi cyfrowej wymiany danych nawigacyjnych oraz globalnej łączności IP między statkami a lądowymi centrami informacyjnymi. Powołana została grupa korespondencyjna.
