Oceanotechnika - budowa jachtów i okrętów Badania i nauka
Badania naukowe prowadzone w ramach kierunku oceanotechnika obejmują między innymi:
- właściwości morskie statków,
- stateczność statków w stanie nieuszkodzonym i stateczność awaryjną,
- wytrzymałość ogólną kadłubów okrętowych,
- projektowanie statków i jachtów morskich,
- eksploatację techniczną statku,
- doskonalenie kalkulatorów załadunku,
- zarządzanie wodami balastowymi w trakcie ich wymiany w morzu,
- projektowanie wstępne jednostek offshore i górnictwa morskiego, projektowanie systemów do wydobywania surowców mineralnych z dna morskiego (polimetaliczne konkrecje),
- projektowanie i budowa systemów kotwicznego i dynamicznego pozycjonowania,
- projektowanie i budowa systemów napędowych do precyzyjnego sterowania ruchem jednostek pływających,
- komputerowe modelowanie właściwości oporowo-napędowych i optymalizacja kształtu kadłuba statku (minimalizacja zużycia paliwa i emisji spalin, minimalizacja wskaźnika EEDI,
- zastosowanie numerycznej mechaniki płynów (CFD) w projektowaniu statków, jachtów i jednostek offshore.
Pracownicy Katedry współpracują z Międzynarodową Wspólną Organizacją INTEROCEANMETAL w zakresie projektowania i technologii wydobycia polimetalicznych konkrecji z dna Oceanu Spokojnego.
Badania naukowe prowadzone w katedrach Wydziału Nawigacyjnego PM:
- Katedra Nawigacji Morskiej
- Katedra Inżynierii Ruchu Morskiego
- Katedra Symulacji Morskich
- Katedra Ratownictwa i Zarządzania Ryzykiem
- Katedra Oceanotechniki i Budowy Okrętów
- Katedra Geoinformatyki i Hydrografii
- Katedra Geodezji i Pomiarów Offshore