W dniach 14-24 stycznia 2020 r. w Londynie odbyło się 7 spotkanie Podkomitetu ds. bezpieczeństwa żeglugi, komunikacji oraz poszukiwań i ratownictwa (NCSR) Międzynarodowej Organizacji Morskiej.
7 sesja Podkomitetu NCSR IMO w Londynie
W dniach 14-24 stycznia 2020 r. w Londynie odbyło się 7 spotkanie Podkomitetu ds. bezpieczeństwa żeglugi, komunikacji oraz poszukiwań i ratownictwa (NCSR) Międzynarodowej Organizacji Morskiej.
Podkomitet zajmuje się wszystkimi sprawami związanymi z nawigacją, komunikacją oraz SAR, w tym globalnym morskim systemem ratowania i bezpieczeństwa (GMDSS). W ramach Podkomitetu NCSR pracowały różne grupy eksperckie, w tym grupa ds. nawigacji, grupa ds. tras żeglugowych, grupa ds. komunikacji oraz grupa ds. SAR.
Reprezentujący Akademię Morską w Szczecinie Dziekan Wydziału Nawigacyjnego dr hab. inż. Paweł Zalewski wziął udział w sesjach plenarnych NCSR oraz w pracach grupy eksperckiej ds. nawigacji.
W ramach tej grupy eksperckiej opracowano raport obejmujący:
- projekt okólnika SN w sprawie uznania indyjskiego regionalnego systemu nawigacji satelitarnej (IRNSS) jako elementu światowego systemu radionawigacyjnego,
- projekt rezolucji MSC w sprawie standardów techniczno-eksploatacyjnych dla statkowych urządzeń odbiorczych japońskiego systemu nawigacji satelitarnej QZSS,
- zaproszenie zainteresowanych stron do niesformalizowanej pracy międzysesyjnej pod kierownictwem Niemiec i złożenie finalnej propozycji wzorcowych standardów statkowych urządzeń odbiorczych systemów nawigacji satelitarnej na NCSR 8,
- projekt zmiany wytycznych dotyczących służb kontroli ruchu statków (VTS),
- wskazania odnośnie dalszego opracowywania opisów usług morskich (MS) w kontekście e-nawigacji - w Singapurze wyprodukowano film promujący MS https://www.youtube.com/watch?v=WenDzWY-tXc,
- zaproszenie zainteresowanych stron do prac międzysesyjnych celem przedstawiania projektu zmian w strategicznym planie wdrażania e-nawigacji,
- zmiany w Kodeksie Polarnym dotyczące środków bezpieczeństwa dla statków niepodlegających pod Konwencję SOLAS,
- projekt nowej struktury i zmian „Wytycznych w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy”,
- przegląd publikacji IMO związanych z nawigacją,
- wycofanie symbolu MSI z „Wytycznych dotyczących prezentacji symboli, terminów i skrótów nawigacyjnych”.
Priorytetowym celem delegacji polskiej było także wsparcie działań w zakresie rozszerzenia / modyfikacji TSS ŁAWICA SŁUPSKA.
W dniu 24 stycznia 2020 r. na sesji plenarnej zostały przedstawione raporty sporządzone przez grupy eksperckie, w tym dokument wprowadzający rozszerzenie TSS Ławica Słupska o nowe odcinki oraz modyfikację istniejącego odcinka. Raporty zostały przyjęte przez Podkomitet na sesji plenarnej i skierowane do zatwierdzenia przez Komitet Bezpieczeństwa Żeglugi (MSC).