Informacja dotycząca środków bezpieczeństwa zalecanych dla załóg statków oraz instalacji poszukiwawczych, wydobywczych i przetwórczych w środowisku morskim w związku z pandemią COVID – 19.
Szanowni Kandydaci, Studenci, Pracownicy Wydziału Nawigacyjnego,
Międzynarodowa Organizacja Morska przedstawiła w piśmie okólnym IMO nr 4204 / add.6 z dnia 27. marca 2020 r. zalecenia dla państw członkowskich dotyczące bezpieczeństwa podmian załóg statków podczas pandemii koronawirusa (COVID-19). Zalecane środki zostały wdrożone przez stowarzyszenia branżowe takie jak: ICS, IAPH, BIMCO, IFSMA, INTERTANKO, Kluby P&I, CLIA, INTERCARGO, InterManager, IPTA, IMCA, INTERFERRY, FONASBA, ITF, WSC oraz Międzynarodowe Stowarzyszenia Transportu Lotniczego (IATA).
Przedstawione procedury zabezpieczają nas wszystkich pracujących na morzu w stopniu większym niż pracowników lądowych. Przekaz dla zamierzających podjąć studia w zawodach morskich jest jednoznaczny – zawody morskie są wymagające, ale nie obawiajcie się zagrożeń pandemicznych – międzynarodowy transport morski i praca w offshore jest w tym względzie bezpieczna.
dr hab. inż. st. of. Paweł Zalewski, prof. AMS
Dziekan Wydziału Nawigacyjnego AMS
Międzynarodowa Organizacja Morska przedstawiła w piśmie okólnym IMO nr 4204 / add.6 z dnia 27. marca 2020 r. zalecenia dla państw członkowskich dotyczące bezpieczeństwa podmian załóg statków podczas pandemii koronawirusa (COVID-19). Zalecane środki zostały wdrożone przez stowarzyszenia branżowe takie jak: ICS, IAPH, BIMCO, IFSMA, INTERTANKO, Kluby P&I, CLIA, INTERCARGO, InterManager, IPTA, IMCA, INTERFERRY, FONASBA, ITF, WSC oraz Międzynarodowe Stowarzyszenia Transportu Lotniczego (IATA).
Zalecenia zawierają szczegółowe procedury zamustrowania oraz zmustrowania załóg ze statków minimalizujące możliwość zakażenia koronawirusem:
- Podstawowym środkiem zapobiegawczym jest wdrożenie kontroli i monitoring zdrowotny przed zamustrowaniem. Ma on na celu identyfikację marynarzy, którzy mogą wymagać odroczenia lub zmiany terminu wejścia na pokład i służy zapewnieniu właściwego zarządzania przez państwowe organy sanitarno-epidemiologiczne.
- Przed wejściem na statek każdy członek załogi musi przejść test COVID-19. Badania wykonywane są w placówce sanitarno-epidemiologicznej. Firmy pokrywają wszystkie koszty badań poza dojazdem w miejscu zamieszkania, a dział załogi koordynuje cały proces (na wszystkich etapach, w tym transport do placówek medycznych). Testy przeprowadza się metodą RT-PCR, pobierając wymaz. Oznacza to genetyczną metodę wykrywania RNA wirusa w próbce pobranej od pacjenta. Próbki są wysyłane do badania, a wyniki są dostępne w ciągu 72 godzin
- Do czasu uzyskania wyniku marynarz musi pozostać w izolacji. W razie potrzeby armator / operator zapewnia zakwaterowanie w hotelu w celu ograniczenia kontaktu z drugim człowiekiem przed wejściem na pokład.
- Zalecane jest wypełnienie kwestionariusza przed wejściem na pokład z dziennymi zapisami temperatury. Wypełnia go marynarz przed wejściem na pokład.
- Załoga na pokładzie musi stale monitorować temperaturę ciała, co najmniej dwa razy dziennie. Temperaturę powyżej 37,3 ° C zgłasza się do osoby wyznaczonej przez armatora / operatora.
- Minimalizuje się kontakt z osobami trzecimi w portach.
- Załoga statku ma zapewnione indywidualne środki bezpieczeństwa takie jak rękawiczki, przyłbice, maski i środki dezynfekujące.
Przedstawione procedury zabezpieczają nas wszystkich pracujących na morzu w stopniu większym niż pracowników lądowych. Przekaz dla zamierzających podjąć studia w zawodach morskich jest jednoznaczny – zawody morskie są wymagające, ale nie obawiajcie się zagrożeń pandemicznych – międzynarodowy transport morski i praca w offshore jest w tym względzie bezpieczna.
dr hab. inż. st. of. Paweł Zalewski, prof. AMS
Dziekan Wydziału Nawigacyjnego AMS