Pracownicy Wydziału Nawigacyjnego AMS są w ostatnich miesiącach mocno zaangażowani nie tylko w dydaktykę, własne badania naukowe, ale i w szereg projektów o charakterze międzynarodowym, związanych głównie z poprawą bezpieczeństwa żeglugi.
Nadszedł też czas podsumowań i rozliczeń realizacji niedawno zakończonych projektów i grantów naukowych. Oprócz tego, nieprzerwanie trwają liczne konsultacje, w których eksperci Wydziału Nawigacyjnego analizują, opiniują i wykonują symulacje na potrzeby polskich projektów inwestycyjnych z zakresu inżynierii ruchu morskiego.
Przed europejskimi specjalistami z zakresu nawigacji i ruchu morskiego staje wyzwanie w postaci poszukiwania norm prawnych i wspólnego opracowania szeregu uregulowań dotyczących autonomicznych jednostek pływających. Projekty koncentrujące się na budowie i testowaniu takich obiektów, kierowane przez prof. dr hab. inż. Tadeusza Szelangiewicza z Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów AMS są podejmowane już od dawna. Tego typu przedsięwzięcia są także realizowane w innych krajach, np. Norwegii i Chinach. Choć badania i testy postępują, to wciąż brakuje precyzyjnych regulacji prawnych dopuszczających takie łodzie i statki do eksploatacji i zasad ich ubezpieczenia. Prace nad kodyfikacją prawa w tym zakresie wciąż trwają w ramach międzynarodowych zespołów eksperckich.
Działalność w Międzynarodowej Organizacji Morskiej
Jednym z obszarów aktywności WN był udział w pracach komitetów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (International Maritime Organization - IMO)
Na początku maja 2021, odbyła się kolejna (zdalna) sesja Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego IMO (Maritime Safety Committee - MSC) zajmującego się instrumentami służącymi poprawie bezpieczeństwa na morzu i w portach. Aktualnie prace w ramach MSC skoncentrowane są na międzynarodowych regulacjach dotyczących bezpiecznej eksploatacji nawodnych statków autonomicznych - MASS. Kilka słów więcej o Maritime Autonomous Surface Ships, w dalszej części artykułu.
Od 2008 roku działa Podkomitet ds. Nawigacji, Łączności oraz Poszukiwań i Ratownictwa (Sub-Committee on Navigation, Communications and Search and Rescue - NSCR), w pracach którego bierze udział dziekan Wydziału Nawigacyjnego, dr hab. inż. st. of. Paweł Zalewski, prof. AMS. Podkomitet zajmuje się m. in. opracowaniem standardów i wytycznych dla morskich systemów nawigacyjnych, opiniowaniem tras żeglugowych, koordynacją komunikacji mającej na celu unikanie wypadków morskich, a jeśli takowe by się wydarzyły – procedurami szybkiej i efektywnej organizacji akcji poszukiwawczych i ratowniczych.
Na początku maja 2021, odbyła się kolejna (zdalna) sesja Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego IMO (Maritime Safety Committee - MSC) zajmującego się instrumentami służącymi poprawie bezpieczeństwa na morzu i w portach. Aktualnie prace w ramach MSC skoncentrowane są na międzynarodowych regulacjach dotyczących bezpiecznej eksploatacji nawodnych statków autonomicznych - MASS. Kilka słów więcej o Maritime Autonomous Surface Ships, w dalszej części artykułu.
Od 2008 roku działa Podkomitet ds. Nawigacji, Łączności oraz Poszukiwań i Ratownictwa (Sub-Committee on Navigation, Communications and Search and Rescue - NSCR), w pracach którego bierze udział dziekan Wydziału Nawigacyjnego, dr hab. inż. st. of. Paweł Zalewski, prof. AMS. Podkomitet zajmuje się m. in. opracowaniem standardów i wytycznych dla morskich systemów nawigacyjnych, opiniowaniem tras żeglugowych, koordynacją komunikacji mającej na celu unikanie wypadków morskich, a jeśli takowe by się wydarzyły – procedurami szybkiej i efektywnej organizacji akcji poszukiwawczych i ratowniczych.
Ekspansja e-nawigacji
Pomyślnie rozwija się również współpraca Akademii Morskiej z Niemiecka Agencją Kosmiczną (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt - DLR) , Uniwersytetem w Lublanie (Słowenia) i szerzej, z Europejską Komisją Kosmiczną (The European Space Agency) w ramach opracowywania wspólnych wytycznych uwierzytelniających dane systemu nawigacyjnego Galileo i jego współdziałania z innymi systemami nawigacji (GPS, GLONASS, Beidou). To kwestia szczególnie paląca w kontekście lawinowego rozwoju nawigacji opartej na danych satelitarnych. Jednostki pływające potrzebują namiarów o wysokim stopniu dokładności, tak aby pozycjonować obiekt z promieniem błędu zaledwie kilkunastu centymetrów. Na tych problemach skupiał się zakończony niedawno projekt MAGS, szeroko opisany w ostatnim wydaniu Akademickich Aktualności Morskich. Wnioski z projektu MAGS jak i również innego projektu realizowanego w AMS w tej dziedzinie – EMPONA, są sukcesywnie wdrażane w wytycznych i standardach IMO dotyczących prezentacji i przetwarzania danych nawigacyjnych PNT (Positioning, Navigation and Timing) oraz systemów GNSS (Global Navigation Satellite Systems).
Te zagadnienia to część dużo szerszego pojęcia e-nawigacji, nad rozwojem której prowadzi prace badawcze wielu pracowników Akademii Morskiej. Kilkoma projektami z tej dziedziny kieruje prof. dr hab. inż. Lucjan Gucma, z Katedry Inżynierii Ruchu Morskiego. W ramach programu Horizon 2020, największego w historii UE programu na rzecz badań i innowacji, rozwijany jest projekt PASSport – poprawiający bezpieczeństwo w portach poprzez rozszerzenie zakresu przestrzennego monitoringu, do którego może przyczynić się m. in. użycie floty dronów. Niedawno zakończył się projekt SARA, skoncentrowany na rozwijaniu półautomatycznego systemu zbierającego dane z powietrza do wstępnego wykrywania niewielkich jednostek pływających i wspierania operacji Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR).
Te zagadnienia to część dużo szerszego pojęcia e-nawigacji, nad rozwojem której prowadzi prace badawcze wielu pracowników Akademii Morskiej. Kilkoma projektami z tej dziedziny kieruje prof. dr hab. inż. Lucjan Gucma, z Katedry Inżynierii Ruchu Morskiego. W ramach programu Horizon 2020, największego w historii UE programu na rzecz badań i innowacji, rozwijany jest projekt PASSport – poprawiający bezpieczeństwo w portach poprzez rozszerzenie zakresu przestrzennego monitoringu, do którego może przyczynić się m. in. użycie floty dronów. Niedawno zakończył się projekt SARA, skoncentrowany na rozwijaniu półautomatycznego systemu zbierającego dane z powietrza do wstępnego wykrywania niewielkich jednostek pływających i wspierania operacji Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR).
Autonomiczne jednostki pływające wciąż bez regulacji prawnych
Przed europejskimi specjalistami z zakresu nawigacji i ruchu morskiego staje wyzwanie w postaci poszukiwania norm prawnych i wspólnego opracowania szeregu uregulowań dotyczących autonomicznych jednostek pływających. Projekty koncentrujące się na budowie i testowaniu takich obiektów, kierowane przez prof. dr hab. inż. Tadeusza Szelangiewicza z Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów AMS są podejmowane już od dawna. Tego typu przedsięwzięcia są także realizowane w innych krajach, np. Norwegii i Chinach. Choć badania i testy postępują, to wciąż brakuje precyzyjnych regulacji prawnych dopuszczających takie łodzie i statki do eksploatacji i zasad ich ubezpieczenia. Prace nad kodyfikacją prawa w tym zakresie wciąż trwają w ramach międzynarodowych zespołów eksperckich.
Czekając na koniec pandemii
Tymczasem nadszedł czas matur i następujący po nich okres wzmożonej aktywności na polu rekrutacji. Wielu maturzystów zadaje sobie pytanie co i gdzie studiować. W następnych miesiącach Wydział Nawigacyjny przyjmie grono nowych studentek i studentów. Miejmy nadzieję, że będą mogli studiować już w normalnym, choć post-covidowym trybie i cieszyć się pełnią możliwości zdobywania wiedzy w Akademii Morskiej i urokami życia studenckiego w Szczecinie.