Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM
Logo Wydzialu
Wydział Nawigacyjny Politechniki Morskiej w Szczecinie

Unia Europejska

Katedra Inżynierii Ruchu Morskiego O katedrze

Plan zajęć KIRM semestr letni 2022/2023 (pliki do pobrania)


LABORATORIA KATEDRY INŻYNIERII RUCHU MORSKIEGO:


1. Laboratorium wielozadaniowy symulator mostka nawigacyjnego (POLARIS) (sale 307-309)
 
Wielozadaniowy symulator  mostka nawigacyjnego POLARIS firmy KONGSBERG wraz z 4 stanowiskami mostka zintegrowanego 120 stopniowym systemem wizji.
Symulator POLARIS firmy Kongsberg składa się ze stanowiska instruktorskiego oraz czterech stanowisk wiernie odwzorowujących w pełni wyposażone mostki nawigacyjne nowoczesnych statków. Na stanowisku instruktora zamontowany jest system wizji złożony z 3 monitorów, dzięki któremu instruktor ma możliwość podglądu obrazu widocznego na głównych monitorach systemu wizyjnego z dowolnego mostka. Dodatkowo funkcjonalność stanowiska instruktorskiego poszerza tablica interaktywna, na której można prezentować w powiększeniu wybrane elementy zarejestrowanych w trakcie ćwiczeń sytuacji w celu dokonania ich oceny i podsumowania przeprowadzonych scenariuszy.
Podczas tworzenia ćwiczeń instruktor może korzystać z modeli matematycznych statków, akwenów oraz obiektów. W chwili obecnej dostępna jest baza 15 modeli akwenów (m.in. Cieśniny Duńskie, Gibraltar, Cieśnina Kaletańska, Bosfor i Dardanele, Kanał Sueski oraz porty w Szczecinie, Świnoujściu, Hamburgu czy Rotterdamie) oraz 20 modeli statków różnej wielkości i przeznaczenia (m.in. kontenerowce, masowce, promy, gazowce oraz holowniki). Zarówno baza modeli statków jak i akwenów może być w przyszłości rozbudowana, także o zbudowane modele własne. W trakcie tworzenia i realizacji ćwiczeń możliwa jest symulacja różnorodnych warunków pogodowych takich jak prądy, wiatry, falowanie, opady, zachmurzenie oraz pora dnia. W celu wzbogacenia przebiegu ćwiczeń można wykorzystać modele tzw. obiektów, czyli statków i innych obiektów pływających, które mogą być w trakcie ćwiczeń kontrolowane z konsoli instruktora i uzupełniać np. istniejący ruch statków na danym akwenie. W chwili obecnej baza ta składa się z 50 różnorodnych obiektów od bardzo małych jednostek takich jak żaglówki, jachty motorowe czy człowiek za burtą do jednostek bardzo dużych takich jak VLCC, masowce czy gazowce.
W skład wyposażenia nawigacyjnego wchodzą symulowane wszystkie wymagane na mostku urządzenia, a mianowicie:
  • konsola sterowania (kontrola autopilota, sterowanie ręczne, sterowanie wg. zadanej trasy, kontrola silnika/silników głównego, kontrola sterów strumieniowych)
  • urządzenia radarowe z automatycznym śledzeniem obiektów (dostępna jest możliwość jednego z 4 typów radarów: POLARIS RADAR/ARPA, FURUNO FAR-2XX7, SPERRY BRIDGE MASTER E SERIES, KELVIN HUGHES ARPA);
  • ECDIS;
  • AIS;
  • DGPS Navigator;
  • Log oraz log Doppler’a;
  • echosonda;
  • przechyłomierz;
  • urządzenia łączności (VHF, VHF DSC oraz NavTex Receiver);
  • panel obsługi świateł nawigacyjnych i znaków dziennych;
  • panel obsługi sygnałów mgłowych;
  • panel obsługi systemu zobrazowania wizji (możliwość obserwacji dookólnej);
  • panel repetytora wskaźników ruchu statku (wyświetlany na ekranie głównym).

2. Laboratorium symulator nawigacyjno-radarowy ARPA (sala 306)
 
Symulator nawigacyjno-radarowy typu QR-303 firmy Norcontrol został zainstalowany w Uczelni w roku 1994. Prowadzone w nim zajęcia związane są bezpośrednio z wykorzystaniem urządzeń radarowych w warunkach ograniczonej widzialności.
W skład symulatora wchodzi konsola instruktora oraz sześć oddzielnych stanowisk ćwiczeniowych. Wyposażenie każdego stanowiska składa się z konsoli manewrowej oraz radarowego urządzenia antykolizyjnego. Na stanowiskach 1, 2, 5  i 6 zainstalowane są  urządzenia ARPA firmy Kelvin Hughes (Concept 3000 i Nucleus 6000A), natomiast na stanowiskach 3 i 4 zamontowano urządzenia firmy Norcontrol (DB-2000 i DB 10). Na każdej konsoli manewrowej zainstalowana jest również radiostacja UKF z DSC,  umożliwiająca komunikację między stanowiskami oraz wskaźnik logu, prędkości kątowej i przebytej odległości.
Konsola instruktora w symulatorze umożliwia zarówno tworzenie scenariuszy ćwiczeń,  jak i nadzór nad ich przebiegiem. Istnieje możliwość symulacji różnych sytuacji nawigacyjnych zarówno na akwenach otwartych jak i rejonach ograniczonych, z symulacją ruchu statków (sterowanych w trakcie ćwiczenia z konsoli instruktora) oraz różnych zjawisk hydro-meteorologicznych, takich jak opady deszczu czy prądy. Możliwa jest symulacja różnych typów statków wykorzystywanych w trakcie ćwiczeń.
W trakcie realizacji ćwiczenia statki własne mogą nawigować niezależnie od siebie nie widząc się wzajemnie (co umożliwia porównanie manewrów podjętych na poszczególnych stanowiskach) lub mogą manewrować także względem siebie. Realizowane ćwiczenia mogą być rejestrowane, a następnie odtwarzane w celu omówienia i oceny manewrów podjętych przez ćwiczących. Instruktor ma możliwość wpływu na parametry ruchu jednostek sterowanych komputerowo, których trasy mogą być wcześniej zaprogramowane na etapie tworzenia. Dzięki temu scenariusze mają charakter interaktywny. Różnorodność typów urządzeń antykolizyjnych zamontowanych w symulatorze pozwala na wszechstronną prezentację ich możliwości, ograniczeń oraz różnorodności spotykanych w praktyce rozwiązań. Na symulatorze  realizowane są kursy obsługi urządzeń ARPA na poziomie operacyjnym oraz zarzadzania oraz zajęcia w ramach przedmiotu Urządzenia nawigacyjne (2 semestry). W trakcie zajęć studenci/kursanci zapoznają się z obsługą i wykorzystaniem urządzeń radarowych w różnych sytuacjach nawigacyjnych, poznają ograniczenia urządzeń.

3. Laboratorium - Symulator VTS (sala 111)

Symulator systemu VTS firmy Atlas służący do symulacji pracy systemu kontroli i nadzoru ruchem statków. Wy­posażony jest w 2 stanowiska ćwiczących i jedno stanowisko instruktorskie.

4. Laboratorium komputerowe Inżynierii Ruchu Morskiego (sala 110)

Laboratorium komputerowe IRM składa się z 17 stanowisk komputerowych z oprogramowaniem (m.in. Statistica) wykorzystywanym do prowadzenia przedmiotów inżynieria ru­chu morskiego, sterowanie ruchem statków, bezpieczeństwo nawigacji, urządzenia nawigacyjne, modelowanie systemów transportowych.


 

Pliki do pobrania:

Autor: Website Administrator

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę