Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM
Logo Wydzialu
Wydział Nawigacyjny Politechniki Morskiej w Szczecinie

Unia Europejska

Katedra Inżynierii Ruchu Morskiego Projekty

1. PASSPORT Operational Platform managing a fleet of semi-autonomous drones exploiting GNSS high Accuracy and Authentication to improve Security & Safety in port areas

                                    
program: Horizon 2020

realizacja: 01.12.2020 - 30.11.2023

kierownik projektu: prof. dr hab. inż. Lucjan Gucma
skład konsorcjum projektu: Sistematica S.p.A. (SIS) - LIDER projektu M3 Systems (M3S) University of Florence (UNI-FI) Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) GMV Aerospace and defense (GMV) EureCAT Centre Tecnologic de Catalunya (ECAT) DiGi-one (DG1) G7 international (G7) Bergmann Marine (BM) Gioia Tauro Port Authority (GTP) Fundacion Valencia port (FVP) Cerema (CRM) Deep Blue (DBL) ALCINA (ALC)
 
Celem projektu PASSport jest opracowanie i zakwalifikowanie rozwiązania zwiększającego świadomość sytuacyjną w celu poprawy bezpieczeństwa i ochrony w portach. Potrzeba wynika z dyrektywy 2005/65 / CE [RD 3], w której wzywa się do uzupełnienia systemów nadzoru dla całego obszaru portu, aby zapewnić wysoki i równy poziom bezpieczeństwa i ochrony dla wszystkich portów europejskich. PASSport odpowiada na potrzeby wyrażone przez władze portowe, kapitana portu i organy kontroli granicznej, które są aktywnymi stronami konsorcjum i będą bezpośrednio zaangażowane w definiowanie proponowanych rozwiązań. Proponowane rozwiązanie ma wkrótce uzupełnić już działające platformy rozszerzające obwód nadzoru przy użyciu floty dronów w celu zapewnienia innowacji i wsparcia operacyjnego w zakresie aspektów bezpieczeństwa i ochrony codziennych operacji.

słowa kluczowe: autonomous drones, GNSS

strona www projektu: https://h2020-passport.eu/
 
W związku z realizacją projektu PASSport Akademia Morska w Szczecinie uzyskała finansowanie z Ministerstwa Edukacji i Nauki na udział w przedsięwzięciu pod nazwą "Premia na Horyzoncie 2" (umowa nr 537849/PnH2/2021). Przyznane środki w wysokości 176 651 zł przeznaczone są na dodatki do wynagrodzeń dla uczestników biorących udział w projekcie "Platforma operacyjna do zarządzania flotą półautonomicznych dronów, wykorzystujących usługi uwierzytelniania i wysokiej dokładności systemów GNSS, zwiększająca bezpieczeństwo i ochronę w obszarach portowych", akronim PASSport finansowanym z programu Horizon 2020.

informacje o programie Premia na horyzoncie 2
 
                                            
 

2. SARA Search And Rescue Aid and Surveillance using High EGNSS Accuracy

             
program: Horizon 2020

realizacja: 01.02.2018 - 31.01.2020                               

kierownik projektu: prof. dr hab. inż. Lucjan Gucma
skład konsorcjum projektu: Sistematica SPA - Lider projektu Topview SRL Start up Innovatia Universita Degli Studi Di Firenze Aarhus Universitet Business Integration Partners Belgium SPRL EuroDev B.V.
 
Celem projektu SARA jest zaprojektowanie i rozpoczęcie komercjalizacji specjalistycznego rozwiązania, opartego na już istniejącym prototypie, do wykorzystania w ramach działalności Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) i obserwacji obszarów morskich. Potrzeba takiego rozwiązania wynika z sygnałów płynących od, choć nie tylko, różnego rodzaju instytucji państwowych z prośbą o wsparcie technologiczne w zarządzaniu zjawiskiem migracji, ze szczególnym uwzględnieniem kryzysu migracyjnego na Morzu Śródziemnym: Europa musi zrównoważyć wysiłki, aby pomóc ludziom w potrzebie z wysiłkami na rzecz zabezpieczenia swoich granic. Na podstawie powyższego scenariusza dwa lata temu włoska straż przybrzeżna porozumiała się z konsorcjum SARA w sprawie zapewnienia wsparcia technologicznego dla statków do wykrywania osób zaginionych w morzu, zwłaszcza w godzinach wieczornych i nocnych Zgodnie z powyższym wnioskiem, technologia wytworzona w ramach projektu SARA ma na celu zbudowanie półautomatycznego systemu wykorzystującego dane z obserwacji Ziemi do wstępnego wykrywania trajektorii podejrzanych pontonów (obserwacja i nadzór) i wspieranie operacji Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) w oparciu o wdrożony system RPAS (zdalnie sterowany system lotniczy), który jest ściśle sprzężona z architekturą statku poprzez kabel (uwiązany lot): gdy tylko potrzebne jest jego użycie, samolot opuszcza specjalny hangar na szczycie statku i staje się "wirtualnym pylonem", który przemieszcza czujnik VIS-TIR (Visual Spectrum and Thermal Infrared); uchwycone obrazy są przetwarzane w czasie rzeczywistym przez lokalny komputer. Zarówno system RPAS, jak i hangar wyposażone są w 2 odbiorniki EGNSS o wysokiej dokładności (tj. Galileo ready) w celu zapewnienia względnego położenia pomiędzy hangarem i RPAS latającym nad celem. Warto zauważyć, że otrzymanie tak dokładnej wiedzy na temat poziomu odniesienia, możliwe jest tylko przy bardzo dokładnym zastosowaniu systemu EGNSS, oraz chroniąc integralność kabla podczas operacji, które są niezbędne, aby zagwarantować niezawodne działanie.

słowa kluczowe: high Accuracy EGNSS; SAR; Galileo ready; drones, system RPAS
strona www projektu: https://www.thesaraproject.eu/

3. SBOIL South Baltic Oil Spill Response through clean-up with Biogenic Oil Binders

program: South Baltic Programme
                                                                                   

realizacja: 01.07.2016 - 31.12.2019

kierownik projektu: prof. dr hab. inż. Lucjan Gucma
skład konsorcjum projektu: University of Rostock, Chair of Geotechnics and Coastal Engineering - lider projektu World Maritime University, Malmo Partnerzy stowarzyszeni: District Vorpommern-Rügen (DE) Environmental Authority Rostock (DE) Polish Search and Rescue (PL) West Pomeranian State Fire Brigade (PL) Port of Gdynia Authority S.A (PL) Swedish Coast Guard (SE) Danish Emergency Management Agency – Bornholm Unit (DK) Klaipeda State Seaport Authority (LT)
 
Celem projektu jest usprawnienie systemu szybkiego reagowania na wyciek ropy w niesprzyjających warunkach pogodowych i płytkich wodach. Zostanie to zrealizowane poprzez wdrożenie nowej koncepcji reakcji na wyciek ropy naftowej z wykorzystaniem absorbentów o nowych możliwościach aplikacji. Sprzęt do reakcji na wyciek ropy będzie stacjonował w gotowości w regionie Bałtyku Południowego przez co ogólna zdolność do reagowania na wycieki ropy naftowej wzrośnie, a potencjalny wpływ zrzutów zanieczyszczeń oleju zostanie znacznie zmniejszony. Inwestycja powinna poprawić zdolności reagowania na wyciek i działać jako demonstrator promowania tego rodzaju koncepcji. Krajowe i międzynarodowe warsztaty podniosą poziom świadomości na różnych poziomach operacji reagowania na wyciek oleju, nowej koncepcji i odpowiadających im obowiązków i możliwości różnych interesariuszy.

słowa kluczowe: zanieczyszczenia olejowe, absorbenty, zanieczyszczenia morza, rozlewy transgraniczne



 
Autor: Paweł Szustakowski

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę