Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM
Logo Wydzialu
Wydział Nawigacyjny Politechniki Morskiej w Szczecinie

Unia Europejska

O Katedrze Laboratoria

Komputerowe laboratorium projektowania statków i jachtów – sala 169 ul. Wały Chrobrego 1-2

SARC

Oprogramowanie składa się z modułów takich jak: PIAS oraz Faiway.  Za pomocą tych narzędzi możliwe jest tworzenie nowych kształtów kadłuba oraz modelowanie i zmiana już istniejących.  Fairway pozwala bezpośrednio i precyzyjnie sterować geometrią kadłuba, zapewniając bezpośrednią kontrolę nad wodnicami, wrężnicami i  wzdłużnicami. Możliwa jest także transformacja parametryczna kształtu kadłuba statku. Moduł ten zapewnia możliwość wykonania projektu kadłuba od kształtu aż do doboru elementów konstrukcyjnych z ich analizą na poszyciu kadłuba kończąc. Dzięki temu możliwe jest analizowanie konstrukcji kadłuba pod kątem obciążeń w aspektach wytrzymałości ogólnej i wytrzymałości lokalnej. Moduł PIAS pozwala na analizą hydrostatyczną i hydrodynamiczną kadłuba statku, tworzenie dokumentacji na podstawie geometrii kształtu kadłuba, analizę oporów, analizę i dobór śruby napędowej. Program posiada certyfikaty światowych towarzystw klasyfikacyjnych takich jak: DNVGL, ABS, Lloyd’s Register, Bareau Veritas.
 

MAXSURF

Pakiet oprogramowania MAXSURF służy do wstępnego projektowania kadłuba statku. Za pomocą licznych modułów wchodzących w skład pakietu możliwe jest: modelowanie kształtu kadłuba, ocena geometrii kadłuba pod kątem wymagań projektowych, ocena stateczności statku oraz sprawdzanie pod kątem przepisów wymagań klasyfikacyjnych, ocena właściwości morskich i kołysań  statku na fali regularnej i nieregularnej, prognozowanie oporów kadłuba. Oprogramowanie pozwala na ocenę bezpieczeństwa statecznościowego statku lub innej jednostki pływającej w typowych stanach załadowania oraz ocenę niezatapialności przy tzw. podejściu probabilistycznym
Pakiet MOSES - zintegrowane oprogramowanie do projektowania i symulacji oceny ryzyka dla budowli morskich tzw. offshore. Pakiet pozwala na tworzenie projektów nowych budowli ocen właściwości hydrostatycznych i hydrodynamicznych. Możliwa jest również analiza cumowania konstrukcji i analiza instalacji przybrzeżnych pod kątem np. wytrzymałościowych  oraz zachowania się w różnych warunkach pogodowych.
Pakiet MULTIFRAME służy do projektowania konstrukcji kadłuba statku, ocenę materiałową i wytrzymałościową kadłuba statku. Możliwy jest dobór elementów konstrukcyjnych ich rozmieszczenie oraz ich wpływ na wytrzymałość i ciężar konstrukcji  wraz z wizualizacją w kadłubie statku poszczególnych elementów. 

DELFT SHIP

DELFT Ship to profesjonalne oprogramowanie do tworzenia i modelowania kształtu kadłuba statku, jachtu i innych jednostek pływających. Pakiet ten posiada rozszerzenia o dodatkowe funkcje  dotyczące modelowania kształtu zbiorników, oceny niezatapialności, oceny stateczności, oceny wytrzymałości kadłuba w różnych stanach załadowania. Za pomocą oprogramowania możliwe jest tworzenie linii teoretycznych kadłuba statku, pantokaren, obliczanie położenia równowagi i ocenę stateczności jednostki po zalaniu przedziału w podejściu deterministycznym i probabilistycznym. Dodatkowo jest możliwość analizy stateczności  jednostek z otwartymi  przedziałami ładunkowymi np. pogłębiarki, kontenerowce tzw. open top.

OCTOPUS-Office

OCTOPUS-Office jest kompletnym, modułowym, najnowocześniejszym i przyjaznym użytkownikowi pakietem oprogramowania do dokładnego, wydajnego i praktycznego badania właściwości napędowych i morskich statku. OCTOPUS-OFFICE 6 służy do obliczania funkcji przenoszenia dla odpowiedzi ruchu kadłuba statku na falach (ruchy bezwzględne i względne, prędkości, przyspieszenia i liniowe kombinacje tych odpowiedzi). Program ma wbudowany moduł geometrii kadłuba w celu przygotowania modeli 2D i 3D jako danych wejściowych do obliczeń hydrodynamicznych. Funkcje przenoszenia obliczane są jako zależne od stanu nieliniowego i rozwiązywane są za pomocą linearyzacji stochastycznej. Program posiada rozbudowane możliwości raportowania graficznego i tekstowego oraz prezentacji, w tym funkcji eksportowania do programu MS Word i Excel.

Rhinoceros  Nurbus + Orca 3d

Program wykorzystywany do tworzenia przestrzennych modeli kadłuba statku lub jachtu, do wykonywania projektów i dokumentacji projektowej statku i jachtu.

Komputerowe laboratorium modelowania matematycznego i optymalizacji parametrów projektowych jednostek pływających – sala 267 ul. Wały Chrobrego 1-2

NAVIS

Oprogramowanie do symulowania i badania parametrów eksploatacyjnych obiektów pływających w rzeczywistych warunkach pogodowych:
  • obliczenie stateczności statku zgodnie  z wymogami IS Code,
  • obliczenie wytrzymałości miejscowej i wzdłużnej statku,
  • obliczanie zanurzeń, przegłębienia przechyłu statku,
  • obliczenie siły tnącej i momentu gnącego w kadłubie statku,
  • obliczenia związane z balastowaniem statku,
  • zarzadzanie ładunkiem kontenerów (rozmieszczenie wraz z graficznym przedstawieniem ładunku),
  • zarzadzanie ładunkiem na statku ro-ro (rozmieszczenie wraz z graficznym przedstawieniem ładunku),
  • obliczenia związane z oceną stateczności w stanie uszkodzonym,
  • obliczenia związane z oceną stateczności statku na mieliźnie.

STAR CCM+ SIEMENS

Oprogramowanie do zaawansowanego projektowania statków, jachtów i jednostek offshore:
  • oprogramowanie CFD do przeprowadzania symulacji termiczno-przepływowych, pozwalające na wykonywanie badań hydromechanicznych kadłubów statków, symulowanie zagadnień przepływowych w obszarze śrub okrętowych oraz analiz aerodyniamcznych,
  • program wyposażony w generator siatek, w tym siatek niestrukturalnych hexagonalnych i polyhedralnych,
  • możliwość analizy obiektów ruchomych z wykorzystaniem siatek typu: sliding, morphing, overset,
  • parametryzacja geometrii,
  • możliwość tworzenie warstwy przyściennej i łączenia jej z elementami objętościowymi różnego typu np: trim, tet oraz polyhedralnych,
  • tworzenie dynamicznej siatki (możliwość automatycznej jej zmiany w czasie/podczas analizy),
  • tworzenie siatek wyciąganych,
  • uwzględnienie płynów jako: płynów nieściśliwych, płynów ściśliwych, gazów idealnych oraz gazów rzeczywistych,
  • analiza przepływów dla stanów ustalonych oraz zmiennych w czasie uwzględniająca: przepływy laminarne, turbulentne i przejściowe, przepływ z powierzchnią swobodną (Volume of Fluid), przepływy poddźwiękowe i naddźwiękowe, zjawiska akustyczne w przepływach, przepływy wielofazowe (w tym przemiany fazowe: odparowania, wrzenia objętościowego i przyściennego, krzepnięcia, topienia, mieszanie się tego czynnika o różnych stanach skupienia),
  • ruch obiektu (translacyjny i obrotowy) w czasie rzeczywistym wewnątrz domeny płynu przy użyciu rożnych metod np.: rigid body motion, moving reference frame, virutal disk,
  • uwzględnienie efektu kawitacji.

Pakiet NX ACADEMIC – SIEMENS

Oprogramowanie do obliczeń MES, do projektowania i optymalizacji konstrukcji statku, platform i innych jednostek offshore
Oprogramowania klasy CAD/CAM/CAE zawierające moduły lub funkcjonalności do:
  • CAD: modelowanie 3D (bryłowe i powierzchniowe), praca ze złożeniami, modelowanie części w złożeniu, projektowanie części blaszanych, tworzenie dokumentacji 2D, biblioteka części normalnych, oznaczanie spoin
  • CAM: programowanie obrabiarek CNC, wycinarek drutowych i robotów przemysłowych
  • CAE: obliczenia wytrzymałościowe (Metodą Elementów Skończonych): statyka liniowa i nieliniowa, obliczenia dynamiczne (w tym motion), analiza zmęczeniowa, analiza modalna, akustyka.

AVEVA

Program AVEVA jest programem wspomagającym projektowanie okrętu (CAD/CAM).  Jest to produkt  Firmy Aveva, która ma siedzibę w Cambridge w Wielkiej Brytanii i zatrudnia ponad 6000 pracowników w 90 lokalizacjach w ponad 40 krajach. Program AVEVA pozwala zbudować model przestrzenny okrętu. Zawiera moduły dla projektowania kadłuba i wyposażenia statku. Program umożliwia sporządzenie dokumentacji wykonawczej, zarządzanie bazą materiałową w różnych stanach zaawansowania budowy statku, trasowanie elementów kadłuba, planowanie procesu spawania i produkcji. Możliwy jest kontakt projektanta i wykonawcy w czasie rzeczywistym.



 
Autor: Website Administrator

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę