Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM
Logo Wydzialu
Wydział Nawigacyjny Politechniki Morskiej w Szczecinie

Unia Europejska

Publikacje naukowe Tadeusz Szelangiewicz

Tytuł: Reducing CO2 Emissions during the Operation of Unmanned Transport Vessels with Diesel Engines

Autor/Autorzy: Szelangiewicz T., Żelazny K., 

Miejsce publikacji: Energies

Rok: 2023

Słowa kluczowe: manned and unmanned container ships, carrying capacity, speed, propulsion power, fuel consumption, emissions 

Abstrakt: Environmental protection is one of the most challenging tasks facing mankind. Reducing CO2 emissions in the global economy, including maritime transport, is being pursued in various ways, one of them being the design work leading to the construction and operation of unmanned ships. Unmanned vessels operating on longer routes will still have internal combustion propulsion. However, they will not have the superstructure and the various systems and equipment necessary for the crew. This will result in an unmanned vessel having less weight, less displacement and, therefore, less size, resistance and propulsion power than a manned vessel for the same transport capacity. Consequently, the unmanned vessel will emit less CO2. This paper presents a novel method for predicting fuel consumption and CO2 emissions for unmanned container ships. The method uses regression relationships of geometric and operational parameters for manned container ships developed for this purpose to determine such relationships for unmanned ships. On this basis, it is shown what the level of CO2 reduction will be compared to manned container ships.

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji:  https://www.mdpi.com/1996-1073/16/12/4818

 DOI: 10.3390/en16124818

Tytuł: Redukcja oporu, zużycia paliwa i emisji GHG małego statku rybackiego poprzez dodanie gruszki dziobowej

Autor/Autorzy: Szelangiewicz T., Abramowski T., Żelazny K., Sugalski K.

Miejsce publikacji: Energies

Rok: 2021

Słowa kluczowe: eksploatowane kutry rybackie, gruszka dziobowa, redukcja oporu kutra, optymalna gruszka dla danego kutra rybackiego, obliczeniowa mechanika płynów – CFD, plan rejsu połowowego

Abstrakt: Ochrona środowiska morskiego i redukcja emisji GHG jest obecnie bardzo ważnym kryterium projektowania statków. Dla eksploatowanych statków, w tym także dla kutrów rybackich, poszukuje się możliwości ich przebudowy w celu obniżenia oporu i zużycia paliwa. Jedną z takich możliwości jest dodanie prostej w kształtach gruszki dziobowej, którą można zainstalować przy niskich kosztach modernizacji kutra rybackiego. W artykule przedstawiono analizę wpływu długości gruszki dziobowej na opór kutra rybackiego w całym zakresie prędkości, przy których jest prowadzony cały cykl pracy kutra. Obliczenia oporu przeprowadzono za pomocą metody CFD dla rzeczywistej wielkości kutra. Wykazano, że można opracować taką gruszkę dziobową, dla której średni opór kutra z gruszką dla całego cyklu pracy będzie mniejszy niż kutra bez gruszki w tym samym cyklu pracy. Przeprowadzone badania i otrzymane wyniki obliczeń pozwalają na istotną redukcję zużycia paliwa i emisji GHG dla eksploatowanych wieloletnich kutrów rybackich przy niskich kosztach ich modernizacji.

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: https://www.mdpi.com/1996-1073/14/7/1837

 

DOI: 10.3390/en14071837

Tytuł: Zastosowanie czujników pomiarowych i urządzeń nawigacyjnych w badaniach eksperymentalnych komputerowego systemu sterownia modelem statku bezzałogowego

Autor/Autorzy: Żelazny K., Szelangiewicz T., Antosik A., Szelangiewicz M.

Miejsce publikacji: Sensors

Rok: 2021

Słowa kluczowe: autonomiczny statek bezzałogowy (MASS), komputerowy system sterowania, czujniki pomiarowe i urządzenia nawigacyjne, testy modelu statku bezzałogowego na otwartym akwenie, rejestracja parametrów ruchu i obrazu z lidarów i kamer

Abstrakt: Bezzałogowe statki transportowe sterowane autonomicznie (MASS) to przyszłość transportu morskiego. Najważniejszym zadaniem w projektowaniu i budowie statków bezzałogowych jest opracowanie algorytmów i programu komputerowego do autonomicznego sterowania.Aby taki program komputerowy mógł prawidłowo sterować statkiem (realizując różne funkcje), statek musi być wyposażony w system komputerowy oraz czujniki pomiarowe i urządzenia nawigacyjne, z których rejestrowane parametry są przetwarzane i wykorzystane do autonomicznego sterowania statkiem. W ramach prowadzonych badań nad statkami autonomicznymi, zbudowany został doświadczalny model statku bezzałogowego. Model ten został wyposażony w układ napędowy, który nie jest powszechnie stosowany na statkach transportowych (2 rufowe pędniki azymutalne i 2 dziobowe tunelowe stery strumieniowe), ale zapewniający doskonałe właściwości napędowo-manewrowe. W modelu statku zainstalowany został również kompletny system komputerowy z niezbędnymi czujnikami pomiarowymi i urządzeniami nawigacyjnymi, który umożliwia realizację wszystkich funkcji podczas sterowania autonomicznego. Celem aktualnych badań był projekt i budowa prototypowego systemu komputerowego z niezbędnymi czujnikami pomiarowymi i urządzeniami nawigacyjnymi, przy pomocy których będzie można autonomicznie sterować modelem statku bezzałogowego. Zaprojektowany system komputerowy ma być optymalny dla planowanych zadań podczas testów oprogramowania sterującego. Przeprowadzone testy na akwenie otwartym potwierdziły poprawność działania systemu komputerowego oraz całego wyposażenia pomiarowo-nawigacyjnego zbudowanego modelu bezzałogowego statku transportowego.

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: https://www.mdpi.com/1424-8220/21/4/1312

DOI: https://doi.org/10.3390/s21041312

Tytuł: Statki bezzałogowe- morski transport XXI w.

Autor/Autorzy: Szelangiewicz T., Żelazny K.

Miejsce publikacji: Zeszyty Naukowe nr 64(136), Akademia Morska w Szczecinie

Rok: 2020

Słowa kluczowe: statki bezzałogowe, zdalnie sterowane i autonomicznie sterowane, poziomy autonomiczności, ekologiczne bezemisyjne napędy, problemy techniczne, doświadczalny model bezzałogowego statku autonomicznego

Abstrakt: Statki bezzałogowe, zdalnie lub autonomicznie sterowane są w ostatnich latach najszybciej rozwijaną nową technologią w transporcie morskim. W projektach statków bezzałogowych przewiduje się ekologiczne, bezemisyjne napędy elektryczne. Koszty budowy fizycznych modeli jak i docelowych statków są wysokie, jednak przewidywane korzyści powodują coraz większe zainteresowanie takimi jednostkami. W artykule przedstawiono aktualny stan badań w zakresie statków bezzałogowych. Ze względu na brak praktycznych informacji o projektowaniu, budowie, algorytmach i systemach sterowania w artykule przedstawiono opis doświadczalnego modelu transportowego, bezzałogowego statku autonomicznego zbudowanego w ramach pierwszego etapu badań nad tymi statkami.

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: http://repository.scientific-journals.eu/handle/123456789/2651

 

DOI:

Tytuł: Charakterystyki hydrodynamiczne pędników układu napędowego modelu statku bezzałogowego

Autor/Autorzy: Szelangiewicz T., Żelazny K.

Miejsce publikacji: Zeszyty Naukowe nr 62(134), Akademia Morska w Szczecinie

Rok: 2020

Słowa kluczowe: doświadczalny model statku bezzałogowego, układ napędowy, charakterystyki hydrodynamiczne pędników, pędnik azymutalny, tunelowy ster strumieniowy, badania modelowe pędników

Abstrakt: Do prowadzenia badań nad bezzałogowymi statkami został zbudowany doświadczalny model. Do napędu tego statku zastosowano dwa rufowe pędniki azymutalne i dwa dziobowe, tunelowe stery strumieniowe. Do opracowania algorytmów i komputerowego programu sterującego modelem, niezbędne są charakterystyki hydrodynamiczne pędników zainstalowanych w modelu. Pędniki są bardzo małych rozmiarów, nie można więc wykorzystać przybliżonych metod obliczania naporu pędników okrętowych. Charakterystyki naporu pędników zainstalowanych w modelu zostały zmierzone doświadczalnie. W artykule przedstawiono opis stanowiska badawczego oraz wyniki pomiaru sił naporu pędników zainstalowanych w modelu statku bezzałogowego

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: http://repository.scientific-journals.eu/handle/123456789/2627

 

DOI: 10.17402/428

Tytuł: Przybliżona metoda obliczania oporu modelu statku transportowego

Autor/Autorzy: Szelangiewicz T., Żelazny K

Miejsce publikacji: Zeszyty Naukowe nr 60(132), Akademia Morska w Szczecinie

Rok: 2019

Słowa kluczowe: opór tarcia, opór całkowity, aproksymacja oporu modelu statku, statki bezzałogowe

Abstrakt: W artykule przedstawiono wzory regresyjne do obliczania oporu tarcia i oporu całkowitego modeli statków w zakresie długości 2.0 ÷ 10.0 m. Metoda obliczania oporu całkowitego jest nowa i ma zastosowanie w projektowaniu modeli statków bezzałogowych przeznaczonych do badań doświadczalnych nad autonomicznym sterowaniem. Dla obu wzorów regresyjnych ( i ) wykonano testy statystyczne i merytoryczne (wyniki obliczeń porównano z pomiarami eksperymentalnymi). W obu przypadkach uzyskano bardzo dobre wyniki, które potwierdzają możliwość ich stosowania na etapie projektowania wstępnego modeli statków bezzałogowych.

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: http://repository.am.szczecin.pl/handle/123456789/2581

 

DOI: 10.17402/373

Tytuł: Komputerowy symulator ruchu modelu statku bezzałogowego

Autor/Autorzy: Szelangiewicz T., Żelazny K.

Miejsce publikacji: Zeszyty Naukowe nr 59(131), Akademia Morska w Szczecinie

Rok: 2019

Słowa kluczowe: doświadczalny model statku bezzałogowego, równania ruchu statku, układ napędowy, symulator komputerowy

Abstrakt: W ramach prowadzonych prac badawczych zbudowany został doświadczalny model statku bezzałogowego, wyposażony w ekologiczny napęd elektryczny. Docelowo model statku wyposażony będzie w komputer pokładowy z odpowiednim oprogramowaniem do autonomicznego sterowania. Do testowania oprogramowania sterującego wykorzystany zostanie symulator komputerowy. W artykule przedstawiono koncepcję takiego symulatora, ogólny model matematyczny dynamiki ruchu statku bezzałogowego, opis układu napędowego oraz zadania zaplanowane do realizacji w symulatorze komputerowym.

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: http://repository.am.szczecin.pl/handle/123456789/2555

DOI: 10.17402/350

Tytuł: Model matematyczny do obliczania zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach pogodowych podczas rejsu statku na trasie oceanicznej

Autor/Autorzy: Szelangiewicz T., Żelazny K.

Miejsce publikacji: Walter de Gruyter (Sciendo)

Rok: 2019

Słowa kluczowe: zużycie paliwa, kryteria sterowania silnikiem, moc silnika, prędkość statku, oddziaływanie wiatru i falowania

Abstrakt: Podczas eksploatacji statku jednym z ważniejszych zadań jest prognozowanie trasy oceanicznej. Jednym z kryteriów prognozowania jest minimalne zużycie paliwa.Także przy innych kryteriach zużycie paliwa i związana z nim emisja spalin są bardzo ważne. W powszechnym użyciu, a także w różnych publikacjach przedstawiane są wyniki obliczeń zużycia paliwa otrzymywane z uproszczonych algorytmów. W artykule przedstawiono model matematyczny do obliczania zużycia paliwa dla statku pływającego w różnych warunkach pogodowych. W modelu tym wykorzystano różne kryteria sterowania silnikiem napędowym poprzez zmianę dawki paliwa. Zamieszczone wyniki obliczeń zawierają: zużycie paliwa, moc silnika napędowego i prędkość eksploatacyjną statku w zmiennych warunkach pogodowych.

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: https://content.sciendo.com/view/journals/mape/2/1/article-p367.xml

 

DOI: 10.2478/mape-2019-0036

Tytuł: Średnie zużycie paliwa przez statek na linii żeglugowej w statystycznych warunkach pogodowych

Autor/Autorzy: Szelangiewicz T., Żelazny K.

Miejsce publikacji: Walter de Gruyter (Sciendo)

Rok: 2018

Słowa kluczowe: zużycie paliwa, prędkość statku, moc napędu, linie żeglugowe, średnie statystyczne parametry pogodowe

Abstrakt: Podczas eksploatacji statku zużycie paliwa i związana z nim emisja spalin są bardzo ważne ze względów ekonomicznych oraz ekologicznych. Na zużycie paliwa bardzo duży wpływ mają: wybór trasy żeglugi, warunki pogodowe występujące na tych trasach oraz kryteria sterowania silnikiem. W artykule przedstawiono własny algorytm do prognozowania parametrów eksploatacyjnych statku, w tym zużycia paliwa na wybranych trasach żeglugi dla średnich, statystycznych(sezonowych) parametrów pogodowych występujących na tych trasach. Pokazano, jakie czynniki mają główny wpływ na zużycie paliwa oraz w jaki sposób można wpływać na zużycie paliwa podczas rejsu w zmiennych warunkach pogodowych.

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: https://content.sciendo.com/view/journals/ntpe/1/1/article-p573.xml?rskey=Y421OI&result=1

 

DOI: doi.org/10.2478/ntpe-2018-0072

Tytuł: Model matematyczny do prognozowania prędkości statku w rzeczywistych warunkach pogodowych na planowanej trasie oceanicznej,

Autor/Autorzy: Szelangiewicz T., Żelazny K.

Miejsce publikacji: Walter de Gruyter (Sciendo)

Rok: 2018

Słowa kluczowe: trasa oceaniczna, prędkość statku, oddziaływanie wiatru, prądu, falowania, napęd statku

Abstrakt: Podczas eksploatacji statku,jednym z ważniejszych zadań jest prognozowanie trasy oceanicznej. Do prognozowania trasy wykorzystuje się charakterystyki prędkościowe statku. W powszechnym użyciu są bardzo uproszczone algorytmy do obliczania tych charakterystyk, w których wykorzystuje się tylko kilka podstawowych parametrów statku. W artykule przedstawiony został bardziej szczegółowy model matematyczny do prognozowania prędkości statku w rzeczywistych warunkach pogodowych. Model ten wymaga bardziej szczegółowych danych geometrycznych statku oraz jego napędu (śruba i silnik napędowy), ale dla eksploatowanych statków dane te są dostępne.

 

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: https://content.sciendo.com/view/journals/ntpe/1/1/article-p105.xml?rskey=QN2vCW&result=1

 

DOI: doi.org/10.2478/ntpe-2018-0013

Tytuł: Prędkość eksploatacyjna statku na planowanej trasie oceanicznej w rzeczywistych warunkach pogodowych

Autor/Autorzy: Szelangiewicz T., Żelazny K.

Miejsce publikacji: Walter de Gruyter (Sciendo)

Rok: 2018

Słowa kluczowe: trasa oceaniczna, prędkość statku, parametry pogodowe, napęd statku

Abstrakt: Podczas eksploatacji statku, jednym z ważniejszych zadań jest prognozowanie trasy oceanicznej. Do tego celu wykorzystywane są charakterystyki prędkościowe statku, które są używane w specjalistycznych systemach komputerowych oraz prezentowane w publikacjach. Jednak publikowane algorytmy do obliczeń prędkości (lub spadku prędkości) statku w rzeczywistych warunkach pogodowych występujących na danych trasach są bardzo uproszczone i nie zawierają wszystkich istotnych parametrów dotyczących kadłuba statku (mających wpływ na jego opór podczas pływania np. po sfalowanej wodzie), jego napędu oraz warunków pogodowych. W artykule przedstawiono własny, bardziej szczegółowy matematyczny model prędkości statku, a wykonane obliczenia prędkości statku porównane zostały z dostępnymi w literaturze algorytmami oraz z zapisami z dziennika okrętowego.

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: https://content.sciendo.com/view/journals/ntpe/1/1/article-p159.xml?rskey=YV1dIX&result=1

 

DOI: doi.org/10.2478/ntpe-2018-0020

Tytuł: Symulacje komputerowe odkształceń i naprężeń w wydobywczych rurociągach hydraulicznych

Autor/Autorzy: Szelangiewicz T., Żelazny K., Buczkowski R.

Miejsce publikacji: Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie

Rok: 2017

Słowa kluczowe: polimetaliczne konkrecje, hydrauliczna instalacja wydobywcza, obciążenia i naprężenia w rurze wydobywczej

Abstrakt: Jedną z metod zbierania konkrecji polimetalicznych z dna morskiego są systemy hydrauliczne - wykorzystujące pojedyncze lub podwójne pionowe rurociągi. Podczas wydobycia rurociągi zbiorcze podwieszone do statku pomocniczego (MSV) poruszają się razem. W wyniku zarówno ruchu statku (MSV) z podwieszonym systemem rur, jak i oddziaływania wody (w tym prądów głębinowych) wzdłuż rurociągu dochodzi do pionowego ugięcia i odkształcenia. Równocześnie wzdłuż rurociągu powstają naprężenia rozciągające i zginające. W artykule przedstawiono wyniki symulacji komputerowych ugięć i naprężeń pionowych w pojedynczym i podwójnym rurociągu pionowym przy stałej sile od ruchu statku (ruch liniowy ze stałą prędkością) i regularnej sile od fali.

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: http://repository.scientific-journals.eu/handle/123456789/2443

 

DOI: 10.17402/243

Tytuł: Niebezpieczne zjawiska powstające od falowania podczas rejsu statku na trasie oceanicznej

Autor/Autorzy: Szelangiewicz T., Żelazny K.

Miejsce publikacji: Walter de Gruyter (Sciendo)

Rok: 2018

Słowa kluczowe: prognozowanie tras żeglugi, falowanie nieregularne, niebezpieczne zjawiska podczas pływania statku na fali

Abstrakt: Trasy oceaniczne są rekomendowane dla statku na podstawie kryteriów ekonomicznych.Pod wpływem falowania, podczas rejsu statku, powstają niebezpieczne zjawiska,których intensywność zależy od prędkości statku i jego kursu względem kierunku falowania, od stanu morza, wielkości statku, stanu załadowania. Mimo, że znane są serwisy pogodowe, to informacja o parametrach falowania nie jest wykorzystywana do obliczania wartości parametrów charakteryzujących niebezpieczne zjawiska. W artykule przedstawiono najczęściej analizowane niebezpieczne zjawiska, sposób ich obliczania, kryteria do ich oceny oraz przykładowe wyniki obliczeń dla wybranego statku.

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: https://content.sciendo.com/view/journals/ntpe/1/1/article-p183.xml?rskey=7TOtC1&result=1

 

DOI: 10.2478/ntpe-2018-0023

Tytuł: Intensywność występowania niebezpiecznych zjawisk od falowania na wybranych trasach oceanicznych

Autor/Autorzy: Szelangiewicz T., Żelazny K.

Miejsce publikacji: Walter de Gruyter (Sciendo)

Rok: 2018

Słowa kluczowe: prognozowanie trasy żeglugi statku, falowanie nieregularne długoterminowe (sezonowe), niebezpieczne zjawiska powstające podczas pływania na fali

Abstrakt: Trasy oceaniczne są rekomendowane dla statku na podstawie kryteriów ekonomicznych. Pod wpływem falowania, podczas rejsu statku, powstają różne niebezpieczne zjawiska, które mogą doprowadzić do katastrof morskich. Mimo, że znane są serwisy pogodowe, zwierające krótkoterminowe prognozy pogodowe (parametry falowania i wiatru), to informacje te nie są wykorzystywane do obliczania korekt wytycznych tras oceanicznych. Kapitan bazując na swojej wiedzy i doświadczeniu może wprowadzać takie korekty. W artykule przedstawiono wyniki obliczeń wartości parametrów niebezpiecznych zjawisk jakie mogą powstać podczas rejsu na przykładowych trasach oceanicznych. Do obliczeń niebezpiecznych zjawisk wykorzystano średnie statystyczne, długoterminowe (sezonowe) parametry pogodowe zawarte w atlasach pogodowych.

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: https://content.sciendo.com/view/journals/ntpe/1/1/article-p167.xml?rskey=qFJDLn&result=1

 

DOI: 10.2478/ntpe-2018-0021

Tytuł: Prognozowanie mocy napędu statku na etapie projektowania wstępnego, część II: Matematyczny model mocy napędu statku dla prędkości eksploatacyjnej przydatny w projektowaniu wstępnym

Autor/Autorzy: Szelangiewicz T., Żelazny K.

Miejsce publikacji: Management Systems in Production Engineering

Rok: 2017

Słowa kluczowe: moc napędu statku, projektowanie wstępne, prędkość eksploatacyjna

Abstrakt: Podczas projektowania statku najważniejsze decyzje zapadają na etapie projektowania wstępnego. Jednym z najważniejszych parametrów projektowych zakładanych przez armatora statku jest jego prędkość eksploatacyjna w rzeczywistych warunkach pogodowych występujących na linii żeglugowej. Dla tej prędkości, na etapie projektowania wstępnego, gdy znane są tylko podstawowe parametry geometryczne statku, powinna być określana moc silnika napędowego. W praktyce projektowej, moc napędu określana jest z bardzo przybliżonych wzorów ale dla prędkości na wodzie spokojnej. Dopiero po wykonaniu projektu kontraktowego i podpisaniu kontraktu wykonywane są basenowe badania oporowo-napędowe m1odelu statku. Na podstawie tych badań jest m.in. określana moc nominalna silnika napędowego oraz oszacowana jest, na podstawie dodatku żeglugowego, prędkość eksploatacyjna. W artykule przedstawiono matematyczny model określania mocy napędu statku dla zakładanej prędkości eksploatacyjnej. Model ten jest uzależniony tylko od podstawowych parametrów geometrycznych kadłuba statku oraz od parametrów pogodowych występujących na liniach żeglugowych. Przedstawiono także wyniki obliczeń, według tego modelu, mocy napędu dla jednego ze zbudowanych statków.

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: https://content.sciendo.com/view/journals/mspe/25/4/article-p231.xml?rskey=zmlXKx&result=2

 

DOI: 10.1515/mspe-2017-0032

Tytuł: Prognozowanie mocy napędu statku na etapie projektowania wstępnego, część I: Metoda prognozowania mocy napędu statku na etapie projektowania wstępnego

Autor/Autorzy: Szelangiewicz T., Żelazny K.

Miejsce publikacji: Management Systems in Production Engineering

Rok: 2017

Słowa kluczowe: moc napędu statku, prędkość eksploatacyjna, projektowanie wstępne

Abstrakt: Podczas projektowania statku najważniejsze decyzje zapadają na etapie projektowania wstępnego. Jednym z najważniejszych parametrów projektowych zakładanych przez armatora statku jest jego prędkość eksploatacyjna w rzeczywistych warunkach pogodowych występujących na linii żeglugowej. Dla tej prędkości, na etapie projektowania wstępnego, gdy znane są tylko podstawowe parametry geometryczne statku, powinna być określana moc silnika napędowego. W praktyce projektowej, moc napędu określana jest z bardzo przybliżonych wzorów ale dla prędkości na wodzie spokojnej. Dopiero po wykonaniu projektu kontraktowego i podpisaniu kontraktu wykonywane są basenowe badania oporowo-napędowe modelu statku. Na podstawie tych badań jest m.in. określana moc nominalna silnika napędowego oraz oszacowana jest, na podstawie dodatku żeglugowego, prędkość eksploatacyjna. W artykule przedstawiono koncepcję metody określania mocy napędu statku dla zakładanej prędkości eksploatacyjnej, uzależnionej tylko od podstawowych parametrów geometrycznych kadłuba statku.

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: https://content.sciendo.com/view/journals/mspe/25/2/article-p125.xml?rskey=zmlXKx&result=1

 

DOI: 10.1515/mspe-2017-0019

Tytuł: Symulacje numeryczne przepływu wody wokół oceanicznych rurociągów wydobywczych

Autor/Autorzy: Szelangiewicz T., Żelazny K.

Miejsce publikacji: Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie

Rok: 2017

Słowa kluczowe: konkrecje, rura pionowa, hydrodynamiczne siły oporu, symulacje CFD, przepływ wody, górnictwo

Abstrakt: W systemach górnictwa morskiego, w skład których wchodzi pojedyncza lub podwójna rura wydobywcza, są metody stosowane do pozyskiwania konkrecji polimetalicznych z dna morskiego. Rura musi być wyposażona w kable zasilające i elastyczną rurę przymocowaną do pojazdu górniczego zbierającego konkrecje. Podczas eksploatacji pionowej rury wydobywczej poruszają się wraz z płynącym nad nimi statkiem. Podlegają one działaniu prądów morskich. Wywołany prądem opór hydrodynamiczny powoduje ugięcie pionowe, którejest zależne m.in. od zmiennej prędkości prądu na długości rury. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki symulacji komputerowych z wykorzystaniem oprogramowania CFD do modelowania sił hydrodynamicznych działających na pionową rurę oceanicznych systemów wydobywczych. Wyniki przedstawiają wpływ kierunku przepływu wody w stosunku do rury wydobywczej na siłę hydrodynamiczną i moment skręcający rurę.

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: http://repository.am.szczecin.pl/handle/123456789/2411

 

DOI: 10.17402/237

Autor: Website Administrator

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę