Publikacje naukowe Paulina Rekowska
Tytuł: Shipping Safety Management on Polish Inland Waterways
Autor/Autorzy: Patrycja Jerzyło, Paulina Rekowska, Artur Kujawski
Miejsce publikacji: Archives of Transport System Telematics 11/4
Rok: 2018
Słowa kluczowe: inland shipping, transport, safety
Abstrakt: Over the past years, the role of inland waterway transport has increased compared to other modes of transport. The increasing intensity of the inland vessel traffic significantly affects the safety of navigation. The article analyses the main causes of accidents and incidents that occurred on the Odra Waterway and Lower Vistula. The authors have classified those accidents and suggested possible directions for the development of inland waterway management in order to improve its efficiency. Navigationally critical areas in the lower section of the rivers Odra and Vistula have been indicated. These areas should be taken into account in long-term planning of the inland shipping development to ensure transport safety.
Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-78d89495-ce4a-46fe-99ab-435cc1988543
DOI: -
Tytuł: Quantitative analysis of the impact of fishing ship traffic streams on traffic streams of merchant vessels in Polish maritime areas
Autor/Autorzy: Anna Anczykowska, Paulina Rekowska, Wojciech Ślączka
Miejsce publikacji: Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie 53/125
Rok: 2018
Słowa kluczowe: fishing vessels, Baltic Sea, traffic streams, merchant vessels, maritime areas, risk
Abstrakt: The Baltic Sea is crisscrossed by several dense vessel traffic routes. Growing shipping traffic increases the likelihood of collisions. A quantitative analysis of the impact of fishing vessel traffic streams on streams of merchant vessel traffic aims to identify areas of intense traffic of this type and to assess the potential risks. The identification of intersections of fishing vessel routes and merchant shipping traffic allows us to identify spots of potential collisions. The analysis made use of the IALA IWRAP Mk2 program and AIS data collected from April 1, 2013 to March 31, 2014.
Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: http://repository.scientific-journals.eu/handle/123456789/2457
DOI: 10.17402/270
Tytuł: Śródlądowe terminale LNG i ich możliwa lokalizacja na rzece Odrze
Autor/Autorzy: Monika Hapanionek, Paulina Rekowska, Wojciech Ślączka
Miejsce publikacji: Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe 18/6
Rok: 2017
Słowa kluczowe: LNG, gaz ziemny, skroplony gaz ziemny, terminal LNG, paliwo alternatywne, infrastruktura paliw alternatywnych, Odra
Abstrakt: W artykule omówiony został problem wyznaczenia lokalizacji śródlądowych terminali skroplonego gazu ziemnego (LNG) na rzece Odrze. Przedstawiono główne regulacje prawne dotyczące rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych w transpor-cie morskim i śródlądowym. Dokonano charakterystyki budowy i eksploatacji statków śródlądowych służących do przewozu LNG oraz przenośnych zbiorników do transportu gazu LNG. Następnie po przeprowadzeniu analizy warunków nawigacyjnych na rzece Odrze, dokonano próby wyznaczenia możliwych lokalizacji terminali LNG wzdłuż rzeki. Głównymi kryteriami pod-czas wyznaczania lokalizacji był dostęp do infrastruktury drogowej oraz potencjalni kontrahenci, którzy mogliby być zainteresowani eksploatacją terminali LNG.
Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-a8dad709-728e-4665-9adb-702522a4d292?q=189a52cd-600e-4407-b359-2f29533264a5$2&qt=IN_PAGE
DOI: -
Tytuł: Hydrographic and navigational analysis of Lower Oder shipping conditions - case study of the backflow occurance
Autor/Autorzy: Piotr Medyna, Paulina Rekowska
Miejsce publikacji: E3S Web of Conferences
Rok: 2017
Słowa kluczowe: inland waterway transport, lower Odra River
Abstrakt: One of the significant limitations of inland waterway transport on the Oder River is the water level. Its variability determines the minimum clearance under the bridges and thus the maximum drought of moving vessels. An important factor affecting the water level in the Oder River is the phenomenon of wind backwater. Certain pressure field distribution situations may affect in an increase of water level on the coast and thereby block the outflow of river waters. In this paper an example of the limitations of inland navigation in the estuarine part of the Lower Oder under the weather conditions on the southern Baltic Sea in autumn 2016 is presented. For the analysis area of Szczecin Waterway Node and section of Oder River from Szczecin to Gryfino was chosen. Based on data the weather and navigational conditions of the area of the Lower Oder were assessed. Occurring winds, currents and changes in water level has been analyzed. In the situations of unfavorable raise of the water level in the river, inland navigation is redirected to the section of Regalica River, and a section of the port of Szczecin region is closed. This causes obvious difficulties and results in prolonged ships routes. Additional obstacle that take place here is an arbitrarily determined time of railway bridge span lifting in Szczecin Podjuchy.
Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: https://www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/pdf/2017/05/e3sconf_eko2017_00059.pdf
DOI: 10.1051/e3sconf/20171700059
Tytuł: Navigational safety of inland vessels in the Międzyodrze and Szczeciński Węzeł Wodny area
Autor/Autorzy: Joanna Orymowska, Paulina Rekowska
Miejsce publikacji: Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie 49/121
Rok: 2017
Słowa kluczowe: risk, inland waterway transport, FSA, accidents, potential threats of collision, potential effect of
under-bridge passage
Abstrakt: The most important aspect of the transport of goods by water, including inland waterways, is navigational safety. Formal Safety Assessments (FSAs) are widely-adopted methods of risk analysis used to assess safety. By defining potential risks and describing event scenarios, FSAs allow the estimation and minimization of the level of risk of individual events. The current article presents the characteristics of accidents on inland waterways and the classification of accidents, with a discussion of their effects. After analysis, the research area was narrowly defined to vessels passing under bridges, and the threats arising from barges descending from the axis of the fairway. On the basis of the analysis, the authors have offered a risk assessment model of inland vessel collision with some element of navigational infrastructure during under-bridge passage. Event Tree Analysis (ETA) was used to carry out hazard identification.
Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: http://repository.scientific-journals.eu/handle/123456789/2381
DOI: 10.17402/206