Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM
Logo Wydzialu
Wydział Nawigacyjny Politechniki Morskiej w Szczecinie

Unia Europejska

O katedrze Laboratoria

Symulatory i laboratoria w Katedrze Symulacji Morskich:


Katedra Symulacji Morskich dysponuje sprzętem symulacyjnym obejmującym symulator mostków nawigacyjnych jednostek pełnomorskich i śródlądowych, systemów dynamicznego pozycjonowania, mostka zintegrowanego, sieci przemysłowych stosowanych na statkach, wirtualnej rzeczywistości, systemów nawigacyjnych i pozycyjnych. Katedra prowadzi szeroki zakres prac naukowo-badawczych i projektów w ramach dyscypliny inżynieria lądowa i transport, obejmujących tematykę inżynierii ruchu morskiego i nawigacji, w tym m.in.:
projektowanie i implementację innowacyjnych systemów nawigacyjnych na jednostkach pływających (pełnomorskich i śródlądowych), identyfikację i weryfikację parametrów modeli matematycznych ruchu statku, w tym jednostek dynamicznego pozycjonowania (DP), rozwój metod jakościowego i ilościowego opisu ruchu statków na akwenach ograniczonych, w szczególności:
  • - określanie optymalnych parametrów dróg wodnych i budowli hydrotechnicznych dla zadanego typu statku eksploatowanego w określonych warunkach żeglugi,
  • - określanie optymalnych parametrów statku dla danego typu akwenu i panujących tam warunków żeglugi (studium możliwości wprowadzenia nowych statków na istniejące drogi wodne),
  • - określanie przepustowości i parametrów ruchu na drogach wodnych (optymalizacja parametrów systemów regulacji ruchu dla danej drogi wodnej i panujących tam warunków żeglugi),
  • ocenę bezpieczeństwa żeglugi i określanie miar bezpieczeństwa na drogach wodnych,
  • - weryfikację prawnych aspektów nawigacji na drogach wodnych.
Realizowane zadania służą ustalaniu wzajemnych relacji nawigatora, statku, akwenu, oznakowania nawigacyjnego, czynników hydrometeorologicznych i eksploatacyjnych w warunkach jak najbardziej zbliżonych do rzeczywistych oraz optymalizacji sterowania statkiem i informacji nawigacyjnej.

Zaplecze badawczo-dydaktyczne


Symulator nawigacyjno-manewrowy typu Kongsberg Polaris (sala 412-418, nauczyciel odpowiedzialny dr inż. Rafał Gralak) oraz zintegrowany nawigacyjny symulator żeglugi śródlądowej InSim (sala 337, nauczyciel odpowiedzialny mgr inż. Renata Boć)
W symulatorach możliwe jest zaprogramowanie symulacji ruchu niemal dowolnych typów jednostek pływających na wybranym akwenie. Wizualizacje statków własnych i obcych oraz akwenów tworzone są w środowisku grafiki trójwymiarowej. Symulacje uwzględniają szereg czynników mających wpływ na nawigację: głębokości, oznakowanie nawigacyjne, wiatru, falowania, prądów, pływów, urządzeń odbojowych, śluz, brzegów, danych Navtex, GNSS oraz VTS.

Wielozadaniowy symulator nawigacyjno-manewrowy CIRM statku składa się z:

–    jednego wielozadaniowego symulatora mostka nawigacyjnego statku o projekcji wizji w zakresie 270°, wyposażonego  w rzeczywisty i symulowany ekranowo sprzęt nawigacyjno-manewrowy w tym konsole ARPA i ECDIS oraz DP klasy 2,
–   dwóch wielozadaniowych symulatorów mostka nawigacyjnego statku o projekcji wizji w zakresie 120°, wyposażonych  w rzeczywisty i symulowany ekranowo sprzęt nawigacyjno-manewrowy w tym jedną konsolę manewrowo-sterową pędników Voith-Schneider,
–   dwóch symulatorów z jednomonitorową projekcją wizji wyposażonych w symulowany ekranowo sprzęt nawigacyjno-manewrowy,
–   pomieszczenia do omówienia zajęć (debriefing).
 
Sprzęt i oprogramowanie symulatora nawigacyjno-manewrowego  to system Polaris firmy Kongsberg Maritime AS, który otrzymał certyfikat DNV zgodności z wymaganiami konwencji STCW’95 o szkoleniu załóg i pełnieniu wacht (zgodność z sekcją A-I/12, sekcją B-I/12, tabelą A-II/1, tabelą A-II/2 oraz tabelą A-II/3).
Plik pdf z certyfikatem DNV dla systemu Polaris
Do budowy własnych modeli statków służy aplikacja modelowania hydrodynamicznego. Narzędzie to umożliwia tworzenie niemal dowolnych typów statków oraz samolotów i śmigłowców (sterowanie przynajmniej dwoma silnikami i śrubami o stałym skoku, śrubami nastawnymi, pędnikami azymutalnymi; sterami klasycznymi, aktywnymi oraz strumieniowymi - z gotowością pracy DP) o wysokiej wierności hydrodynamice w 6 stopniach swobody (ruch postępowy i burtowy, myszkowanie, kołysanie, kiwanie, nurzanie).
 
Wizualizacje statków własnych i obcych oraz akwenów tworzone są w środowisku grafiki trójwymiarowej Multi-Gen™.
Akweny szkoleniowe lub badawcze składają się z następujących baz danych połączonych z rzeczywistym i symulowanym ekranowo sprzętem nawigacyjno-manewrowym oraz hydrodynamicznymi modelami statków i obiektów pływających: baz danych ech radarowych, baz danych głębokości, oznakowania nawigacyjnego, zobrazowania wizji, wiatru, falowania, prądów, pływów, urządzeń odbojowych, śluz, brzegów, danych Navtex, DGPS oraz VTS.
 
Centrum IRM dysponuje aktualnie dziesięcioma bazami danych obszarów morskich w tym ośmiu europejskich: Cieśniny Gibraltarskiej, Kanału La Manche, Europortu, Hamburga, Cieśnin Duńskich (Great Belt, Little Belt), Świnoujścia, Ystad oraz kilkunastoma modelami statków własnych w tym gazowców i jednostek oceanotechnicznych z systemami DP.
Centrum IRM może prowadzić następujące kursy szkoleniowe IMO:
–   obsługi radaru i ARPA na poziomie operacyjnym i zarządzania (kursy modelowe 1.07, 1.08)
–   symulatorowy współpracy na mostku nawigacyjnym (kurs modelowy 1.22)
–   obsługi ECDIS (kurs modelowy 1.27)
–   obsługi zintegrowanych systemów nawigacyjnych mostka (kurs modelowy 1.32)
–   obsługi automatycznego systemu identyfikacji AIS (kurs modelowy 1.34)
oraz akredytowane przez NI:
– DP Basic (Induction)
– DP Advanced (Simulator)

Prowadzimy również zajęcia w ramach kursów "chiefowskich" (management level), kapitańskich i manewrowania specjalistycznego (ship handling of large ships, ships with unusual characteristics, twin srew, tugs). Kontakt: +48914809716, +48914809717.
W dziedzinie naukowej Centrum IRM może analizować bezpieczeństwo żeglugi na dowolnym akwenie otwartym i ograniczonym na podstawie rejestrowanych kilkudziesięciu parametrów statków własnych i obcych w odniesieniu do badanego obszaru (rejestrowane parametry to między innymi: pozycje statków, prędkości nad dnem, kąty drogi nad dnem, prędkości po wodzie, kąty drogi po wodzie, kursy, prędkości kątowe, nastawy urządzeń manewrowych – napędu, sterów, kotwic, cum, wymuszenia zewnętrzne oraz oddziaływania holowników).
 

Symulator dynamicznego pozycjonowania (DP),  sala 301- nauczyciel odpowiedzialny dr inż. Mateusz Bilewski

To sześć stanowisk jednokonsolowych oraz jedno stanowisko dwukonsolowe (mostek DP klasy 2) typu Kongsberg K-Pos konfigurowanych z dwóch stanowisk instruktorskich. W symulatorze DP możliwe jest projektowanie scenariuszy dla wybranych statków i akwenów oraz ich modyfikacja zarówno off-line, jak i on-line. Zmianie podlegają parametry środowiska zewnętrznego, systemów pozycyjnych, systemów napędowych i energetycznych statku.  Prowadzone w AMS szkolenia DP posiadają akredytację Nautical Institute w Londynie.
 
Symulator dynamicznego pozycjonowania połączony z systemem wielozadaniowego mostka Polaris jest pierwszym tego typu laboratorium w Polsce.
Otwarty dostęp do parametrów modeli hydrodynamicznych i wizyjnych oraz zastosowane w nim rozwiązania technologiczne umożliwiają tworzenie własnych wirtualnych jednostek pływających oraz akwenów. Poprzez swoją integrację z systemem wizji SeaView daje niespotykane dotąd możliwości modelowania hydrodynamiki statków DP i analizy czynnika ludzkiego w tym:
  • wizualnej oceny manewrów bliskiego podejścia, wsparcia platformy, postoju i odcumowywania;
  • realistycznych operacji przeładunkowych tzw. tandem loading oraz offshore operations;
  • manewrwania statkami w wąskich przejściach, tj. statkami wycieczkowymi przy podejściu do terminali pasażerskich i operacji w małych portach i wąskich kanałach;
  • manewrowania awaryjnego w tym manewrów antykolizyjnych.
Otwarte modele jednostek pływających pozwalają na modyfikacje współczynników i zmiennych hydrodynamicznych, mocy pędników strumieniowych, alokacji sterów i innych parametrów istotnych w systemach DP. Jest to podstawowa zaleta symulatora pozwalająca na optymalizację jednostek do określonych badań.
Statek morski jest narażony na działanie sił od wiatru, fal i prądów, jak również od sił wytwarzanych przez układ napędowy. Statek odpowiada na te siły, tj. zmianę pozycji, prędkości i kursu, mierzonych za pomocą systemów referencyjnych, żyrokompasu i pionowych systemów odniesienia.
Prędkość i kierunek wiatru są mierzone przez czujniki wiatru. System DP oblicza odchylenie pomiędzy aktualną a wymaganą pozycją, a następnie oblicza siły wymuszania na pędnikach tak, aby odchylenie było jak najmniejsze. Ponadto system oblicza siły od wiatru, fal i prądu, które działają na statek i przeciwdziała im. System kontroluje ruchu statku w trzech poziomych stopniach swobody – ruch poprzeczny, wzdłużny oraz kurs. System DP przeznaczony jest do utrzymania statku w określonej pozycji i na określonym kursie przy jednoczesnym zminimalizowaniu poziomu zużycia paliwa i urządzeń napędowych.

Laboratorium innowacyjnych technologii elektronicznych (LITE), sala 317 - nauczyciel odpowiedzialny dr inż. Mateusz Bilewski

To symulator urządzeń mostka zintegrowanego złożony ze stanowisk: podstawowych układów elektroniki analogowej i cyfrowej, podstawowych elementów optoelektroniki i mechatroniki, systemów akwizycji danych elektronicznych. Umożliwia szkolenie operacyjne oraz modelowanie matematyczne systemów IBS (zintegrowanego mostka).

Laboratorium sieci i mobilnych technologii przesyłu danych (LSTPD), sala 318 - nauczyciel odpowiedzialny dr inż. Mateusz Bilewski

Laboratorium wyposażone jest w komputerowe symulatory sieci przemysłowych stosowanych na statkach z grupami elementów interfejsowych. Umożliwia symulację pracy rzeczywistych urządzeń automatyki stosowanych na statkach morskich.

Laboratorium systemów rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, sala 404 - nauczyciel odpowiedzialny mgr inż. Bartosz Muczyński


Laboratorium systemów wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości jest jednostką badawczo-rozwojową realizującą następujące zadania na potrzeby branży morskiej:
  • - tworzenie wirtualnych symulatorów, w tym symulatorów mostka nawigacyjnego, siłowni okrętowych i operacji przeładunkowych,
  • - badania choroby symulatorowej,
  • - badania ergonomii pracy w wirtualnym środowisku,
  • - badania okulograficzne użytkowników systemów wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości,
  • - modelowanie środowiska mostka nawigacyjnego, siłowni okrętowej i centrów kontroli ruchu,
  • - tworzenie urządzeń i aplikacji w technologii rozszerzonej rzeczywistości wspierających pracę nawigatora.


W skład laboratorium wchodzą:
  • - stanowisko systemów wirtualnej rzeczywistości, wyposażone w stację graficzną oraz urządzenia HTC Vive, HTC Vive Pro Eye, Oculus Quest, Oculus Rift DK2,
  • - stanowisko systemów rozszerzonej rzeczywistości, wyposażone w urządzenie Microsoft Hololens,
  • - stanowisko ergonomii i biometrii, wyposażone w urządzenie Microsoft Kinect oraz okulograf SMI Eye-Tracking Glasses.
 
Symulatory stworzone w ramach prac w laboratorium, po uzyskaniu niezbędnej certyfikacji i akredytacji, będą mogły być wykorzystane do szkoleń studentów i kadry morskiej.
 

Pliki do pobrania:

Autor: Website Administrator

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę