Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM
Logo Wydzialu
Wydział Nawigacyjny Politechniki Morskiej w Szczecinie

Unia Europejska

Katedra Symulacji Morskich Projekty

 Krajowe i międzynarodowe projekty Katedry Symulacji Morskich Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej.

 

Go LNG - Value chain for clean shipping, green ports and Blue growth in Baltic Sea Region

logo Interreg Baltic Sea Region i European Regional Development fund
program: Baltic Sea Region

realizacja:  01.05.2016 - 30.04.2019

kierownik projektu: dr inż. Stefan Jankowski
wykonawcy projektu: Rafał Gralak, Mateusz Bilewski, Stefan Jankowski, Wiesław Juszkiewicz, Marcin Przywarty, Lucjan Gucma, Maciej Gucma, Monika Hapanionek, Kinga Drwięga, Renata Boć, Agnieszka Nowy, Małgorzata Jankowska

skład konsorcjum projektu: Klaipeda Science and Technology Park (Lithuania), DELETED Port of Rostock (Germany), NPPE Klaipeda Shipping Research Centre (Lithuania), DELETED LC "Smiltynes perkela" (Lithuania), Hochschule Wismar, University of Applied Sciences: Technology, Business and Design (Germany), inwl non-profit Limited Institute for sustainable Economics and Logistics (Germany), World Maritime University (Sweden), Blekinge Institute of Technology (Sweden), Maritime Development Center of Europe/the Transport Innovation Network / MDCE (Denmark), Municipality of Samso(Denmark), OSK-ShipTech A/S (Denmark), Shipping & Offshore Network (Norway), Baltic Ports Organization (Estonia), Maritime University of Szczecin (Poland), SC Klaipedos nafta (Lithuania), ATI erc gGmbH education, research and furtherance of cooperations (Germany), Logistics Initiative Hamburg (Germany), Swedish Maritime Technology Forum (Sweden), Motus (Poland), Clean Shipping Index AB (Sweden)
Projekt pn. "Go LNG - Value chain for clean shipping, green ports and Blue growth in Baltic Sea Region" jest współfinansowany przez INTERREG Baltic Sea Region Programme 2014-2020 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Go LNG, czyli rozwój technologii i promocja niebieskiego paliwa... Pomimo wprowadzenia na Morzu Bałtyckim w 2015 roku obszaru kontrolowanej emisji siarki (SECA) w dalszym ciągu wąskim gardłem utrudniającym szerszy rozwój rynku skroplonego gazu ziemnego (LNG) jest niewielka jego dostępność oraz wysoka cena. Braki w infrastrukturze zaopatrującej w LNG powodują, że popyt na to paliwo jest niewielki, co z kolei wpływa na cenę LNG. Jest ona dość wysoka, ponieważ koszty inwestycji instalacji bunkrujących przerzucane są na niewielką liczbę użytkowników końcowych. Koszty te mogą stanowić do 50% ceny tego paliwa. Obecnie na świecie pływa 50 statków zasilanych LNG, a kolejne 55 jest zakontraktowanych.

Zakładany jest wzrost tej liczby do 100 w 2018 i do 1000 w 2020 roku. Pewne perturbacje może spowodować spadek ceny ropy naftowej, który powoduje zmniejszenie atrakcyjności paliwa LNG i zepchnięcie rozwiązań związanych z ochroną środowiska na dalsze miejsce. Dlatego głównym celem projektu Go LNG jest zlikwidowanie przeszkód, które blokują rozwój technologii LNG na obszarze Morza Bałtyckiego poprzez: - zmniejszenie ceny i zwiększenie dostępności LNG: Rozwijanie popytu i dostępności w głównej mierze zależy od liczby użytkowników końcowych. Realizatorzy projektu koncentrować się będą na promocji rozwiązań LNG i jednocześnie poszukiwaniach nowych ich odbiorców. Rosnąca liczba użytkowników wpłynie również na jednostkową cenę paliwa, ponieważ nowi użytkownicy wezmą na siebie część kosztów inwestycji. - rozwój czystych technologii: Koszt budowy statków zasilanych LNG ze względu na zaawansowane technologie jest od 20 do 25% wyższy niż dla porównywalnych jednostek zasilanych przy pomocy paliw tradycyjnych (HFO - paliwa ciężkie, MDO - olej żeglugowy typu Diesel) również z uwzględnieniem płuczki (scrubber).

Celem działań w projekcie będzie upowszechnienie tych technologii na inne rodzaje transportu np. drogowego, kolejowego, co pomoże zmniejszyć koszt zastosowanych elementów poprzez zwiększenie ich produkcji. - szkolenie personelu: Należy zadbać o akceptację społeczną dla rozwiązań LNG. Ryzyko zagrożeń związanych z wykorzystaniem LNG jako paliwa można znacząco zmniejszyć poprzez właściwe szkolenia operatorów. W ramach projektu zostanie przedstawiony program szkolenia przeznaczony dla marynarzy, personelu portowego, przedsiębiorstw transportowych itp. - zapewnienie trwałości rozwiązań LNG: Istotne jest, że technologie i infrastruktura LNG nie jest związana tylko z metanem zawartym w gazie ziemnym, wydobywanym jako paliwo kopalniane, ale z równym powodzeniem może być wykorzystane w procesie transportu, bunkrowania i spalania LBG (ang. Liquefied Bio Gas – skroplony biometan).

Wytwarzanie metanu przy pomocy specjalnej obróbki materii organicznej, w tym odpadów, jest coraz bardziej popularne i w przeciwieństwie do wszystkich paliw kopalnych, których potwierdzone rezerwy skończą się w przeciągu kilkudziesięciu lat, nie jest ograniczone w czasie. Informacje na temat programu finansowego INTERREG można znaleźć na stronach - Program Regionu Morza Bałtyckiego: www.interreg-baltic.eu
słowa kluczowe: LNG, skroplony gaz ziemny, ochrona środowiska, zrównoważony transport, czyste paliwa, blue corridors, bunkrowanie LNG
strona www projektu: http://www.golng.eu/

MARTECH LNG - Transfer kompetencji, technologii oraz wiedzy w regionie Południowego Morza Bałtyckiego




program:
South Baltic
realizacja: 01.01.2012 - 30.04.2015

kierownik projektu: dr inż. Stefan Jankowski
wykonawcy projektu: Rafał Gralak, Mateusz Bilewski, Stefan Jankowski, Marcin Przywarty, Lucjan Gucma, Wojciech Ślączka, Monika Hapanionek, Paweł Górtowski, Karol Igielski, Arkadiusz Tomczak, Wiesław Juszkiewicz, Kinga Łazuga, Marcin Maj, Paweł Zalewski, Małgorzata Jankowska

skład konsorcjum projektu: LP - Klaipeda Science and Technology Park, Maritime Development Center of Europe/The Transport Innovation Network, Klaipeda State Seaport Authority,  NPPE Klaipeda Shipping Research Centre, ATI erc non profit GmbH, agency for technology transfer, education, research and further, Baltic Energy Forum e.V. , Wismar University of Applied Sciences: Technology, Business and Design, Blekinge Institute of Technology, Swedish Maritime Technology Forum
Główne cele projektu polegają na zwiększeniu kompetencji przemysłu LNG oraz zapewnieniu zrównoważonego rozwoju tego przemysłu na obszarze Południowego Bałtyku. Ma to zostać osiągnięte przez następujące działania: - zbadanie potencjału zasobów ludzkich, potencjału produkcyjnego oraz perspektyw dla przemysłu morskiego LNG w regionach partnerskich, - opracowanie wspólnych wytycznych do edukacji i doradztwa w zakresie LNG - transfer technologii w oparciu o doświadczenia Szwecji, Niemiec i Danii - wypromowanie przemysłu LNG jako komercyjnej możliwości przedsięwzięć w dziedzinie transportu, energii i przemysłu morskiego - zwiększenie akceptacji społeczeństwa dla rozwoju przemysłu LNG.

słowa kluczowe: przemysł LNG, zrównoważony rozwój, przemysł morski, transport, energia
strona www projektu: http://www.golng.eu/

Centrum Technologii Nawigacyjnych na potrzeby innowacyjnej gospodarki morskiej

program: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
realizacja: 02.02.2009 - 31.07.2011

kierownik projektu: dr hab. inż. Paweł Zalewski, prof. AMS
Ideą projektu jest wspieranie rozwoju podmiotów sektora gospodarki morskiej poprzez tworzenie innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie technologii nawigacyjnych.Natomiast celem ogólnym projektu jest wspieranie podmiotów sektora gospodarki morskiej w rozwoju w sposób pośredni i bezpośredni , poprzez tworzenie innowacyjnych rozwiązań możliwych do wykorzystania w ich działalności operacyjnej. Umożliwia to wzrost konkurencyjności placówki badawczej - Beneficjenta projektu, w ramach którego powstała infrastruktura badawcza, umożliwiająca prowadzenie innowacyjnych badań w skali co najmniej europejskiej, na rzecz rozwoju bezpieczeństwa nawigacji, techniki i technologii wykorzystywanych w transporcie wodnym.Bezpośrednie efekty projektu wynikają z zakupu sprzętu (hardware) i oprogramowania (software) symulatorów DP z możliwością tworzenia własnych modeli statków i połączenia w „mostek zintegrowany”, zakupu sprzętu i oprogramowania laboratorium innowacyjnych technologii elektronicznych.

Wartość: 7 124 725 PLN (złoty)

Słowa kluczowe: technologie nawigacyjne

strona www projektu: http://www.ctn.am.szczecin.pl/

Budowa Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego w Akademii Morskiej w Szczecinie


program: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
realizacja: 30.06.2005 - 27.04.2007

kierownik projektu: dr hab. inż. Paweł Zalewski, prof. AMS

Realizacja projektu polegała na zakupie nowoczesnego oraz wielozadaniowego symulatora manewrowo- nawigacyjnego statków oraz na przebudowie pomieszczeń adekwatnej do wymagań tego symulatora.

Wartość: 4 531 260 PLN (złoty)
Słowa kluczowe: symulator manewrowo- nawigacyjny, budowa Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego
 
Autor: Website Administrator

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę