Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM
Logo Wydzialu
Wydział Nawigacyjny Politechniki Morskiej w Szczecinie

Unia Europejska

O Wydziale Informacje o Wydziale

logo Wydziału Nawigacyjnego Politechniki Morskiej w Szczecinie

Historia Wydziału

Wydział Nawigacyjny Politechniki Morskiej w Szczecinie jest, pod względem historycznym, kontynuatorem Wydziału Nawigacyjnego Państwowej Szkoły Morskiej, pierwszej szczecińskiej szkoły kształcącej kadry morskie, utworzonej w 1947 roku w budynku przy Alei Piastów 19. Misja tworzenia od podstaw uczelni w Szczecinie została powierzona niezwykle szanowanemu w kręgach morskich kpt. ż.w. Konstantemu Maciejewiczowi, który został jej pierwszym dyrektorem. Razem z kapitanem Maciejewiczem do Szczecina przybyli kapitanowie: Antoni Ledóchowski –  specjalista z zakresu astronawigacji, Józef Giertowski, Roman Budka, Bronisław Gubała, Tadeusz Jasicki, a raz w tygodniu z Gdyni dojeżdżał na wykłady kpt. ż.w. Stefan Gorazdowski. 
Postępująca stalinizacja życia uderzyła także w szkolnictwo morskie. Władze niechętnie patrzyły na przedwojennych wykładowców i młodych marynarzy, którym zabraniano opuszczania terytorium kraju i uniemożliwiano pływanie. W 1951 roku przekształcono pierwszą PSM w 5-letnie Technikum Nawigacyjne, by w 1953 roku przenieść działalność edukacyjną do Gdyni.

Studenci Państwowej Szkoły Morskiej w Szczecinie 1949r.

W 1962 roku ponownie przeniesiono Wydział Nawigacyjny do Szczecina, w ramach nowopowstałej Państwowej Szkoły Rybołówstwa Morskiego, która uzyskała nową siedzibę, w jednym z najbardziej reprezentacyjnych budynków miasta przy Wałach Chrobrego. Rok później, w tym samym budynku reaktywowano Państwową Szkołę Morską, która zaczęła prężną działalność edukacyjną. Absolwenci obu szkół z powodzeniem znajdowali zatrudnienie na trawlerach w przedsiębiorstwach połowowych i na statkach floty handlowej. Szczególnie rybołówstwo dalekomorskie przeżywało niesamowicie dynamiczny rozkwit, a szczecińscy absolwenci obecni byli na najodleglejszych łowiskach świata, odkrywali niepoznane do tej pory akweny połowowe, stając się niekwestionowanymi specjalistami w swoim fachu.

Nowa siedziba PSRM 1962 a następnie PSM 1963 przy Wałach Chrobrego w Szczecinie

W 1966 zapadła decyzja o połączeniu obu szkół, a 2 lata później, w toku kolejnych przekształceń organizacyjnych utworzono Wyższą Szkołę Morską z dwoma wydziałami: Nawigacyjnym i Mechanicznym. WSM miała już pełny status szkoły wyższej, oferując absolwentom, oprócz fachowej wiedzy i cennych umiejętności, dylom ukończenia studiów wyższych.

Utworzenie Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie 1968

Od początków istnienia szkół morskich w Szczecinie, studenci doskonalili umiejętności praktyczne na statkach zaadoptowanych do potrzeb szkoleń, były to: żaglowiec Zew Morza (1963 – 1964), żaglowiec Dar Pomorza należący na co dzień do PSM w Gdyni, m/s Nawigator, m/s Azymut, m/s Łużyca oraz m/s Rybak Morski.
W 1975 roku Uczelnia pozyskała, dzięki Polskiej Żegludze Morskiej statek m/s Kapitan Ledóchowski, który był wybudowany z myślą o misji szkolenia studentów WSM. Statek miał szkolne kabiny nawigacyjne i radiowe, laboratoria i warsztaty mechaniczne, elektryczne i remontowe. Wyposażony był też w audytorium, bibliotekę, czytelnię, laboratorium elektroniki i pomieszczenia rekreacyjne. Jednostka była także przystosowana do przewozu drobnicy i ładunków chłodzonych i przez 13 lat, ze studentami WSM na pokładzie, przebyła ponad 660 tys. mil morskich.
 m/s „Kapitan Ledóchowski”, statek WSM w Szczecinie

W ramach działalności Wydziału w strukturze Wyższej Szkoły Morskiej, a następnie Akademii Morskiej w Szczecinie prowadzone było początkowo kształcenie studentów w ramach kierunku nawigacja na dwóch specjalnościach: Transport Morski i Połowy Morskie. Były to studia inżynierskie, a następnie w latach 1974-1989 wprowadzono jednolite studia magisterskie. Od 1989 roku studenci Wydziału Nawigacyjnego kształceni są na studiach inżynierskich i uzupełniających magisterskich. 

W roku 1980 rozpoczęto kształcenie na kierunku transport, specjalność Eksploatacja Portów początkowo tylko na  studiach wieczorowych, a następnie od 1982 pełne studia magisterskie. Od  roku  1991  zmieniono nazwę specjalności na Eksploatacja Portów i Floty. W roku 1999 z Wydziału Nawigacyjnego wydzielony został Międzywydziałowy Instytut Transportu. Na bazie tego Instytutu w roku 2002 zarządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12.07.2002 roku powołany został nowy Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu.

W 1998 roku Uczelnia pozyskała nowoczesny statek szkolno-badawczy Nawigator XXI, na którym odbywają praktyki studenci Wydziału Nawigacyjnego.

m/s Nawigator XXI na tle budynku Politechniki Morskiej w Szczecinie
m/s Nawigator XXI na tle budynku Politechniki Morskiej w Szczecinie, fot. Cezary Aszkiełowicz/Agencja Wyborcza.pl

W związku z rozszerzeniem swojej oferty edukacyjnej, rozbudową infrastruktury i powiększeniem kadry akademickiej, Wyższa Szkoła Morska uzyskała w roku 2004 podwyższenie statusu uczelni i zmieniła nazwę na Akademia Morska w Szczecinie. 

 

Akademia Morska w Szczecinie wejście frontowe

W związku z prowadzonymi zmianami organizacyjnymi Uczelni powodowanymi wdrażaniem tzw. Ustawy 2.0 - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce - z Wydziału Nawigacyjnego wydzielony zostaje 2019 roku nowy Wydział Informatyki i Telekomunikacji, a dotychczasowa struktura oparta o działalność instytutów zostaje zmieniona na strukturę katedralną. 1 września 2022 r. uczelnia po raz kolejny uzyskała podwyższenie statusu i zmieniła nazwę na Politechnika Morska w Szczecinie.

Politechnika Morska bud. główny 2022

Nadawanie stopni naukowych

W roku 1997 Wydział Nawigacyjny uzyskał uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w dziedzinie nauk  technicznych, w dyscyplinie geodezja i kartografia, a w roku 2010 w dziedzinie nauki  techniczne i dyscyplinie transport. Następnie w roku 2015 uzyskał prawo do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk technicznych w dyscyplinie transport.

Od 2019 r. wcześniejsze uprawnienia akademickie Wydziału do nadawania stopni naukowych przejęła Uczelnia w ramach dyscypliny naukowej inżynieria lądowa i transport, a od 2022 r. w ramach dyscypliny naukowej inżynieria lądowa, geodezja i transport. Wydział Nawigacyjny odpowiada za ewaluację jakości działalności naukowej w tej dyscyplinie od 2022 r.

Wydział ściśle współpracuje z przedsiębiorstwami gospodarki morskiej w tym z:

  • administracją morską,Wydział Nawigacyjny Politechniki Morskiej w Szczecinie - napis
  • armatorami,
  • spedytorami,
  • portami morskimi,
  • firmami technologicznymi, geoinformatycznymi, kartograficznymi i hydrograficznymi,
  • biurami projektowymi jednostek pływających i instalacji offshore
  • oraz z przedsiębiorstwami geodezyjnymi.

Obecna oferta dydaktyczna Wydziału

Studenci Akademii Morskiej w Szczecinie przy stole nawigacyjnym

Obecnie Wydział Nawigacyjny PM kształci studentów w systemie studiów stacjonarnych i niestacjonarnych na 5 kierunkach:

Kształcenie prowadzi kadra o wysokich naukowych i morskich kwalifikacjach, licząca 79 nauczycieli akademickich, którzy oprócz działalności dydaktycznej prowadzą badania naukowe, głównie w zakresie bezpieczeństwa żeglugi, inżynierii ruchu morskiego, automatyzacji nawigacji, optymalizacji żeglugowej tras oceanicznych, projektowania statków w tym zagadnienia związane ze statkami bezzałogowymi, geodezji i kartografii oraz geoinformatyki.
Dowodem wysokiego poziomu działalności Wydziału jest certyfikat przyznany przez Lloyd’s Register Quality International,  stwierdzający, że program edukacyjny zapewnienia wysoką jakość w zakresie kształcenia kadr morskich i spełnia międzynarodowe standardy wyrażone w normie ISO 9001:2000. Wyróżniający się studenci Wydziału Nawigacyjnego mogą ubiegać się o możliwość odbycia części studiów za granicą (Barcelona, Flensburg, Elsfleth, Liverpool). Istnieje także możliwość uczestniczenia w działalności studenckich kół naukowych oraz  podjęcia  studiów w trybie indywidualnym.
Absolwentów Wydziału Nawigacyjnego, charaktryzują:
  • znakomite przygotowanie zawodowe,
  • nowoczesna wiedza techniczna,
  • praktyczna znajomość języka angielskiego,
  • umiejętność samokształcenia,
  • umiejętność wdrażania postępu technicznego,
  • wysoka etyka pracy,
  • umiejętność pracy zespołowej,
  • odporność na stres,
  • wysokie poczucie obowiązku i odpowiedzialności.

 Absolwenci studiów prowadzonych na Wydziale Nawigacyjnym są bardzo chętnie zatrudniani przez polskich i zagranicznych pracodawców jako:

  • marynarze poziomu operacyjnego i zarządzania (oficerowie i kapitanowie) na statkach handlowych w żegludze międzynarodowej, krajowej i śródlądowej,
  • marynarze i pracownicy sektora offshore, wydobywczego i produkcyjnego, w tym zasobów energii odnawialnej,
  • w sektorze usług morskich: holowniczych, serwisowych, budowy i utrzymania dróg wodnych, portów i terminali,
  • oficerowie i kapitanowie floty rybołówstwa morskiego oraz hodowli morskich,
  • oficerowie i kapitanowie floty pasażerskiej (na promach, morskich i oceanicznych statkach pasażerskich, a także komercyjnych jachtach pełnomorskich),
  • pracownicy służb hydrograficznych, straży granicznej, ratownictwa morskiego SAR,
  • pracownicy pilotażu morskiego, brzegowych stacji kontroli i zarządzania ruchem statków,
  • pracownicy instytucji klasyfikacyjnych i ubezpieczycieli,
  • eksperci w zakresie technicznego wyposażenia statków (służby techniczne przedsiębiorstw armatorskich),
  • urzędnicy morskiej administracji państwowej i samorządowej oraz jako kadra zarządzająca firm żeglugowych i agencji pośrednictwa pracy na morzu,
  • kadra inżynierska w biurach projektowo-konstrukcyjnych, stoczniach produkcyjnych i remontowych, zakałdach przemysłu jachtowego,
  • kadra w instytucjach naukowo-badawczych,
  • eksperci w firmach świadczących usługi geodezyjne, hydrograficzne i geoinformatyczne.
Naszywka na mundur studenta nawigacji Wydziału Nawigacji Politechniki Morskiej w Szczecinie
 

STUDIA STACJONARNE I STOPNIA

Kierunek studiów: nawigacja

Uwaga: od roku akademickiego 2010/2011 kandydaci przyjmowani są na kierunek, a wybór specjalności nastąpi po 3 semestrze nauki.

4 - letnie studia na specjalnościach:
  • transport morski (TM) - również w języku angielskim,
  • inżynieria ruchu morskiego (IRM),
  • pomiary hydrograficzne i oznakowanie nawigacyjne (PHiON),
  • ratownictwo (RAT),
  • eksploatacja jednostek pływajacych typu offshore (OFF),
  • transport morski i śródladowy (TMiŚ),
  • żeglarstwo morskie (ŻM).

Kierunek studiów: geodezja i kartografia

3,5 letnie studia na specjalnościach:
  • geoinformatyka (G),
  • hydrografia (H).

Kierunek studiów: żegluga śródlądowa

4 - letnie studia na specjalnościach:
  • eksploatacja jednostek morskich i śródlądowych,
  • zarządzanie w żegludze śródlądowej.

Kierunek studiów: oceanotechnika - budowa jachtów i okrętów

3,5 letnie studia na specjalnościach:
  • projektowanie i budowa okrętów (PiBO),
  • projektowanie i budowa jachtów (PiBJ).

STUDIA STACJONARNE II STOPNIA

Kierunek studiów: nawigacja

1,5 letnie studia na specjalności:
  • transport morski (TM).

Kierunek studiów: geoinformatyka

1,5 letnie studia

Kierunek studiów: oceanotechnika

1,5 letnie studia na specjalnościach:
  • projektowanie i budowa statków,
  • projektowanie i budowa jachtów.

STUDIA NIESTACJONARNE I STOPNIA

Kierunek studiów: nawigacja

4 letnie studia na specjalności:
  • transport morski (TM).

Kierunek studiów: geodezja i kartografia

3,5- letnie studia na specjalnościach:
  • geoinformatyka (G),
  • hydrografia (H).

STUDIA NIESTACJONARNE II STOPNIA

Kierunek studiów: nawigacja

2 letnie studia na specjalności:
  • transport morski (TM).

Kierunek studiów: geoinformatyka

1,5- letnie studia
 

Tematyka prac badawczych pracowników Wydziału Nawigacyjnego

fragment mapy ląd-morze
1. Bezpieczeństwo żeglugi:
  • inżynieria ruchu morskiego:
  • nawigacja pilotażowa,
  • bezpieczeństwo manewrowania statku,
  • systemy nadzoru i regulacji ruchu statków (VTS),
  • nowoczesne systemy informacyjne w nawigacji morskiej,
  • metody nawigacji porównawczej,
  • metody sztucznej inteligencji w nawigacji morskiej,
  • wspomaganie procesów decyzyjnych w sterowaniu ruchem statków morskich,
  • optymalizacja tras statku - planowanie podróży,
  • bezpieczeństwo budowli hydrotechnicznych.
2. Bezpieczeństwo statku:
  • numeryczne modelowanie właściwości morskich wybranych typów statków.
  • metodyka formalnej oceny bezpieczeństwa statecznościowego statku,
  • modele symulacyjne procesu ewakuacji ze statku,
  • wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych statku oraz warunków pogodowych na jego bezpieczeństwo podczas operacji balastowych na morzu.
3. Doskonalenie metod nawigacji w żegludze śródlądowej.
  • rzeczne systemy informacyjne (RIS).
4. Systemy informacji przestrzennej.
5. Teledetekcja.
6. Analiza obrazów cyfrowych.
7. Bezpieczeństwo i ochrona statku i obiektu portowego.
8. Eksploatacja rybacka wybranych rejonów Morza Bałtyckiego
Autor: Website Administrator

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę