O Wydziale Informacje o Wydziale
Historia Wydziału
Wydział Nawigacyjny Politechniki Morskiej w Szczecinie jest, pod względem historycznym, kontynuatorem Wydziału Nawigacyjnego Państwowej Szkoły Morskiej, pierwszej szczecińskiej szkoły kształcącej kadry morskie, utworzonej w 1947 roku w budynku przy Alei Piastów 19. Misja tworzenia od podstaw uczelni w Szczecinie została powierzona niezwykle szanowanemu w kręgach morskich kpt. ż.w. Konstantemu Maciejewiczowi, który został jej pierwszym dyrektorem. Razem z kapitanem Maciejewiczem do Szczecina przybyli kapitanowie: Antoni Ledóchowski – specjalista z zakresu astronawigacji, Józef Giertowski, Roman Budka, Bronisław Gubała, Tadeusz Jasicki, a raz w tygodniu z Gdyni dojeżdżał na wykłady kpt. ż.w. Stefan Gorazdowski.
Postępująca stalinizacja życia uderzyła także w szkolnictwo morskie. Władze niechętnie patrzyły na przedwojennych wykładowców i młodych marynarzy, którym zabraniano opuszczania terytorium kraju i uniemożliwiano pływanie. W 1951 roku przekształcono pierwszą PSM w 5-letnie Technikum Nawigacyjne, by w 1953 roku przenieść działalność edukacyjną do Gdyni.
W 1962 roku ponownie przeniesiono Wydział Nawigacyjny do Szczecina, w ramach nowopowstałej Państwowej Szkoły Rybołówstwa Morskiego, która uzyskała nową siedzibę, w jednym z najbardziej reprezentacyjnych budynków miasta przy Wałach Chrobrego. Rok później, w tym samym budynku reaktywowano Państwową Szkołę Morską, która zaczęła prężną działalność edukacyjną. Absolwenci obu szkół z powodzeniem znajdowali zatrudnienie na trawlerach w przedsiębiorstwach połowowych i na statkach floty handlowej. Szczególnie rybołówstwo dalekomorskie przeżywało niesamowicie dynamiczny rozkwit, a szczecińscy absolwenci obecni byli na najodleglejszych łowiskach świata, odkrywali niepoznane do tej pory akweny połowowe, stając się niekwestionowanymi specjalistami w swoim fachu.
W 1966 zapadła decyzja o połączeniu obu szkół, a 2 lata później, w toku kolejnych przekształceń organizacyjnych utworzono Wyższą Szkołę Morską z dwoma wydziałami: Nawigacyjnym i Mechanicznym. WSM miała już pełny status szkoły wyższej, oferując absolwentom, oprócz fachowej wiedzy i cennych umiejętności, dylom ukończenia studiów wyższych.
Od początków istnienia szkół morskich w Szczecinie, studenci doskonalili umiejętności praktyczne na statkach zaadoptowanych do potrzeb szkoleń, były to: żaglowiec Zew Morza (1963 – 1964), żaglowiec Dar Pomorza należący na co dzień do PSM w Gdyni, m/s Nawigator, m/s Azymut, m/s Łużyca oraz m/s Rybak Morski.
W 1975 roku Uczelnia pozyskała, dzięki Polskiej Żegludze Morskiej statek m/s Kapitan Ledóchowski, który był wybudowany z myślą o misji szkolenia studentów WSM. Statek miał szkolne kabiny nawigacyjne i radiowe, laboratoria i warsztaty mechaniczne, elektryczne i remontowe. Wyposażony był też w audytorium, bibliotekę, czytelnię, laboratorium elektroniki i pomieszczenia rekreacyjne. Jednostka była także przystosowana do przewozu drobnicy i ładunków chłodzonych i przez 13 lat, ze studentami WSM na pokładzie, przebyła ponad 660 tys. mil morskich.
W ramach działalności Wydziału w strukturze Wyższej Szkoły Morskiej, a następnie Akademii Morskiej w Szczecinie prowadzone było początkowo kształcenie studentów w ramach kierunku nawigacja na dwóch specjalnościach: Transport Morski i Połowy Morskie. Były to studia inżynierskie, a następnie w latach 1974-1989 wprowadzono jednolite studia magisterskie. Od 1989 roku studenci Wydziału Nawigacyjnego kształceni są na studiach inżynierskich i uzupełniających magisterskich.
W roku 1980 rozpoczęto kształcenie na kierunku transport, specjalność Eksploatacja Portów początkowo tylko na studiach wieczorowych, a następnie od 1982 pełne studia magisterskie. Od roku 1991 zmieniono nazwę specjalności na Eksploatacja Portów i Floty. W roku 1999 z Wydziału Nawigacyjnego wydzielony został Międzywydziałowy Instytut Transportu. Na bazie tego Instytutu w roku 2002 zarządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12.07.2002 roku powołany został nowy Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu.
W 1998 roku Uczelnia pozyskała nowoczesny statek szkolno-badawczy Nawigator XXI, na którym odbywają praktyki studenci Wydziału Nawigacyjnego.
m/s Nawigator XXI na tle budynku Politechniki Morskiej w Szczecinie, fot. Cezary Aszkiełowicz/Agencja Wyborcza.pl
W związku z prowadzonymi zmianami organizacyjnymi Uczelni powodowanymi wdrażaniem tzw. Ustawy 2.0 - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce - z Wydziału Nawigacyjnego wydzielony zostaje 2019 roku nowy Wydział Informatyki i Telekomunikacji, a dotychczasowa struktura oparta o działalność instytutów zostaje zmieniona na strukturę katedralną. 1 września 2022 r. uczelnia po raz kolejny uzyskała podwyższenie statusu i zmieniła nazwę na Politechnika Morska w Szczecinie.
Nadawanie stopni naukowych
W roku 1997 Wydział Nawigacyjny uzyskał uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w dziedzinie nauk technicznych, w dyscyplinie geodezja i kartografia, a w roku 2010 w dziedzinie nauki techniczne i dyscyplinie transport. Następnie w roku 2015 uzyskał prawo do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk technicznych w dyscyplinie transport.
Od 2019 r. wcześniejsze uprawnienia akademickie Wydziału do nadawania stopni naukowych przejęła Uczelnia w ramach dyscypliny naukowej inżynieria lądowa i transport, a od 2022 r. w ramach dyscypliny naukowej inżynieria lądowa, geodezja i transport. Wydział Nawigacyjny odpowiada za ewaluację jakości działalności naukowej w tej dyscyplinie od 2022 r.
Wydział ściśle współpracuje z przedsiębiorstwami gospodarki morskiej w tym z:
- administracją morską,
- armatorami,
- spedytorami,
- portami morskimi,
- firmami technologicznymi, geoinformatycznymi, kartograficznymi i hydrograficznymi,
- biurami projektowymi jednostek pływających i instalacji offshore
- oraz z przedsiębiorstwami geodezyjnymi.
Obecna oferta dydaktyczna Wydziału
Obecnie Wydział Nawigacyjny PM kształci studentów w systemie studiów stacjonarnych i niestacjonarnych na 5 kierunkach:
- nawigacja
- geodezja i kartografia
- oceanotechnika - budowa jachtów i okrętów
- żegluga śródlądowa
- geoinformatyka
- znakomite przygotowanie zawodowe,
- nowoczesna wiedza techniczna,
- praktyczna znajomość języka angielskiego,
- umiejętność samokształcenia,
- umiejętność wdrażania postępu technicznego,
- wysoka etyka pracy,
- umiejętność pracy zespołowej,
- odporność na stres,
- wysokie poczucie obowiązku i odpowiedzialności.
Absolwenci studiów prowadzonych na Wydziale Nawigacyjnym są bardzo chętnie zatrudniani przez polskich i zagranicznych pracodawców jako:
- marynarze poziomu operacyjnego i zarządzania (oficerowie i kapitanowie) na statkach handlowych w żegludze międzynarodowej, krajowej i śródlądowej,
- marynarze i pracownicy sektora offshore, wydobywczego i produkcyjnego, w tym zasobów energii odnawialnej,
- w sektorze usług morskich: holowniczych, serwisowych, budowy i utrzymania dróg wodnych, portów i terminali,
- oficerowie i kapitanowie floty rybołówstwa morskiego oraz hodowli morskich,
- oficerowie i kapitanowie floty pasażerskiej (na promach, morskich i oceanicznych statkach pasażerskich, a także komercyjnych jachtach pełnomorskich),
- pracownicy służb hydrograficznych, straży granicznej, ratownictwa morskiego SAR,
- pracownicy pilotażu morskiego, brzegowych stacji kontroli i zarządzania ruchem statków,
- pracownicy instytucji klasyfikacyjnych i ubezpieczycieli,
- eksperci w zakresie technicznego wyposażenia statków (służby techniczne przedsiębiorstw armatorskich),
- urzędnicy morskiej administracji państwowej i samorządowej oraz jako kadra zarządzająca firm żeglugowych i agencji pośrednictwa pracy na morzu,
- kadra inżynierska w biurach projektowo-konstrukcyjnych, stoczniach produkcyjnych i remontowych, zakałdach przemysłu jachtowego,
- kadra w instytucjach naukowo-badawczych,
- eksperci w firmach świadczących usługi geodezyjne, hydrograficzne i geoinformatyczne.
STUDIA STACJONARNE I STOPNIA
Kierunek studiów: nawigacja
4 - letnie studia na specjalnościach:
- transport morski (TM) - również w języku angielskim,
- inżynieria ruchu morskiego (IRM),
- pomiary hydrograficzne i oznakowanie nawigacyjne (PHiON),
- ratownictwo (RAT),
- eksploatacja jednostek pływajacych typu offshore (OFF),
- transport morski i śródladowy (TMiŚ),
- żeglarstwo morskie (ŻM).
Kierunek studiów: geodezja i kartografia
- geoinformatyka (G),
- hydrografia (H).
Kierunek studiów: żegluga śródlądowa
- eksploatacja jednostek morskich i śródlądowych,
- zarządzanie w żegludze śródlądowej.
Kierunek studiów: oceanotechnika - budowa jachtów i okrętów
- projektowanie i budowa okrętów (PiBO),
- projektowanie i budowa jachtów (PiBJ).
STUDIA STACJONARNE II STOPNIA
Kierunek studiów: nawigacja
- transport morski (TM).
Kierunek studiów: geoinformatyka
Kierunek studiów: oceanotechnika
- projektowanie i budowa statków,
- projektowanie i budowa jachtów.
STUDIA NIESTACJONARNE I STOPNIA
Kierunek studiów: nawigacja
- transport morski (TM).
Kierunek studiów: geodezja i kartografia
- geoinformatyka (G),
- hydrografia (H).
STUDIA NIESTACJONARNE II STOPNIA
Kierunek studiów: nawigacja
- transport morski (TM).
Kierunek studiów: geoinformatyka
Tematyka prac badawczych pracowników Wydziału Nawigacyjnego
- inżynieria ruchu morskiego:
- nawigacja pilotażowa,
- bezpieczeństwo manewrowania statku,
- systemy nadzoru i regulacji ruchu statków (VTS),
- nowoczesne systemy informacyjne w nawigacji morskiej,
- metody nawigacji porównawczej,
- metody sztucznej inteligencji w nawigacji morskiej,
- wspomaganie procesów decyzyjnych w sterowaniu ruchem statków morskich,
- optymalizacja tras statku - planowanie podróży,
- bezpieczeństwo budowli hydrotechnicznych.
- numeryczne modelowanie właściwości morskich wybranych typów statków.
- metodyka formalnej oceny bezpieczeństwa statecznościowego statku,
- modele symulacyjne procesu ewakuacji ze statku,
- wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych statku oraz warunków pogodowych na jego bezpieczeństwo podczas operacji balastowych na morzu.
- rzeczne systemy informacyjne (RIS).
5. Teledetekcja.
6. Analiza obrazów cyfrowych.
7. Bezpieczeństwo i ochrona statku i obiektu portowego.
8. Eksploatacja rybacka wybranych rejonów Morza Bałtyckiego