Żegluga śródlądowa Opis kierunku
Czego nauczysz się na studiach?
Studenci Wydziału Nawigacyjnego PM kierunku żegluga śródlądowa uczą się dwutorowo nabywając kompetencje do pracy zarówno na jednostkach pełnomorskich, jak i śródlądowych. Podstawą szkolenia są treści programowe oparte na konwencji STCW (międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht) na poziomie operacyjnym. Każdy absolwent i absolwentka ma po zakończeniu szkolenia możliwość uzyskania dyplomu uprawniającego do zajmowania na stopniu oficerskim stanowiska na statkach żeglugi wielkiej. Szkolenie w zakresie konwencji STCW daje także możliwość szybkiego awansu na jednostkach żeglugi śródlądowej.
Druga droga absolwentów to kariera w międzynarodowej żegludze śródlądowej, dzięki przedmiotom specjalistycznym, które są zawarte w programach nauczania dotyczącym pracy w szeroko pojętej branży śródlądowej. Przedmioty obejmują nie tylko eksploatację jednostek śródlądowych, ale także zarządzanie śródlądowym procesem transportowym. Daje to możliwość podjęcie pracy w firmach spedycyjnych oraz logistycznych. Wysoki nacisk kładzie się zarówno na nauczaniu j. angielskiego, jak i niemieckiego, które dają możliwości zatrudnienia we flocie śródlądowej na terenie Unii Europejskiej na stanowisku kapitana. W ramach kierunku wdrażane są także treści programowe dotyczące przewozów ładunków ciekłych oraz gazów skropionych i obsługi terminali LNG.
Druga droga absolwentów to kariera w międzynarodowej żegludze śródlądowej, dzięki przedmiotom specjalistycznym, które są zawarte w programach nauczania dotyczącym pracy w szeroko pojętej branży śródlądowej. Przedmioty obejmują nie tylko eksploatację jednostek śródlądowych, ale także zarządzanie śródlądowym procesem transportowym. Daje to możliwość podjęcie pracy w firmach spedycyjnych oraz logistycznych. Wysoki nacisk kładzie się zarówno na nauczaniu j. angielskiego, jak i niemieckiego, które dają możliwości zatrudnienia we flocie śródlądowej na terenie Unii Europejskiej na stanowisku kapitana. W ramach kierunku wdrażane są także treści programowe dotyczące przewozów ładunków ciekłych oraz gazów skropionych i obsługi terminali LNG.
Jedyna w Polsce uczelnia kształcąca na kierunku żegluga śródlądowa
Politechnika Morska w Szczecinie jako jedyna uczelnia wyższa w Polsce prowadzi studia na kierunku żegluga śródlądowa. Absolwenci, po odbyciu wymaganej praktyki i spełnieniu odpowiednich warunków otrzymają certyfikaty uprawniające do zajmowania stanowisk oficerskich na statkach śródlądowych w żegludze międzynarodowej. W toku studiów uzyskają wiedzę zawodową i umiejętności z zakresu:
- Informacji technicznych dotyczących statków, ich wyposażenia i obsługi;
- Stateczności i załadunek statków;
- Manewrowania jednostką śródlądową, szczególnie na akwenach ograniczonych, podejściach do portów i śluz;
- Komunikacji i łączności w systemie międzynarodowym;
- Nowoczesnych systemów nawigacji elektronicznej oraz map elektronicznych – w szczególności Inland ECDIS;
- Oznakowania nawigacyjnego;
- Systemów zarządzania i monitorowania ruchu VTMS i RIS;
- Budowli hydrotechnicznych;
- Transportu LNG;
- Cyfrowych bazy nawigacyjnych oraz wykorzystania baz hydrometeorologicznych i meteorologicznych do planowania bezpiecznej nawigacji;
- Zagadnień logistyki i łańcucha transportowego w żegludze śródlądowej.
Kształcenie odbywać się będzie na poziomie operacyjnym, zgodnie z międzynarodową konwencją STCW.
PROGRAM STUDIÓW dostępny na stronie:
https://bip.pm.szczecin.pl/artykul/kierunek-zegluga-srodladowa
PROGRAM STUDIÓW dostępny na stronie:
https://bip.pm.szczecin.pl/artykul/kierunek-zegluga-srodladowa
Dlaczego żegluga śródlądowa?
- Wysokie pensje i pewność pracy w Polsce i UE, zarówno jako kapitan jednostki śródlądowej jak i kadra zarządzająca w transporcie śródlądowym. Możliwość pracy w centrach usługi informacji rzecznej (RIS). Możliwość podjęcia pracy w żegludze morskiej na stanowisku oficerskim. Po ukończeniu kursu na poziomie zarzadzania możliwość pracy jako kapitan żeglugi wielkiej.
- Perspektywy pracy zarówno w żegludze morskiej jak i śródlądowej.
- Szybka droga kariery zawodowej.
Pracownie, laboratoria wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt miedzy innymi:
- Jedyny w Polsce symulator manewrowy jednostki śródlądowej,
- Symulator manewrowy statku morskiego,
- Symulator systemu map elektronicznych ECDIS,
- Centrum Technologii Przewozów LNG- symulator załadunku ładunków ciekłych,
- Symulator system antykolizyjnego ARPA,
- Symulator łączności satelitarnej GMDSS,
- Symulator systemów kierowania ruchem jednostek VTS,
- Symulator wirtualnych przeglądów statku.
Kierunek żegluga śródlądowa zapewnia studentom szereg bezpłatnych szkoleń STCW zawartych w programach nauczania takich jak:
- Personal Survival Techniques - Indywidualne techniki ratunkowe
- Basic Fire Prevention & Fire Fighting - Ochrona przeciwpożarowa - stopień podstawowy
- Elementary First Aid - Elementarne zasady udzielania pierwszej pomocy medycznej
- Personal Safety and Social Responsibilities - Bezpieczeństwo własne i odpowiedzialność wspólna
- Security- awareness - Problematyka ochrony na statku
- For seafarers with designated security duties - Dla członków załóg z przydzielonymi obowiązkami w zakresie ochrony
- Utilizing of radar and ARPA - operational level - Wykorzystanie radaru i ARPA - na poziomie operacyjnym
- GMDSS – ROC - Operator globalnego morskiego systemu łączności bezpieczeństwa
- Hazardous cargo carriage on vessels - Przewóz ładunków niebezpiecznych
- Operational use electronic chart display and information systems - Obsługa i wykorzystanie ECDIS
- Bridge resource management - Nautyczne dowodzenie statkiem.
Praca
Praktyki na kierunku żegluga śródlądowa realizowane będą zarówno na statkach pełnomorskich, promach, statku szkolnym jak i na jednostkach śródlądowych takich jak barki, pchacze oraz w firmach spedycyjnych i logistycznych.
Ukończenie gwarantuje zdobycie pracy w Polsce jak i na zachodzie, gdzie stawki kapitana sięgają nawet 600 do 800 euro dziennie.
Ukończenie gwarantuje zdobycie pracy w Polsce jak i na zachodzie, gdzie stawki kapitana sięgają nawet 600 do 800 euro dziennie.